- Project Runeberg -  Nya berättelser ur bibliska historien för större barn av Tante Malin /
25

(1965) [MARC] Author: Knut Wicksell
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   
Note: This work was first published in 1965, less than 70 years ago. Therefore, this work is protected by copyright, restricting your legal rights to reproduce it. However, you are welcome to view it on screen, as you do now. Read more about copyright.

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 1. Om skapelsen och syndafallet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

hem i paradiset. Detta är väl också den troligaste förklaringen.
Den ”fänad” som i 1 kap. v. 24 omnämnes torde då kanske
hava varit vild fänad: bufflar, kvaggor, tapirer m. fl.

Så var då all skapelsen frambragt ur jordens sköte, men
en varelse, med vilken detta eget nog icke vart fallet, skulle
nu tillkomma. I gissen nog redan på vem jag syftar; mannen
hade ännu ingen ”hjelp den sig till honom hölle”. Det var
visst gott och väl för Adam att han fick äta av lustgårdens
träd och namngiva djuren, men bra ensam måtte han dock
ha känt sig mitt i överflödet. Dock även därför visste Gud
råd. ”Han lät en tung sömn falla öfver mannen och sedan
han insomnat tog Gud ett refben ur hans sida och uppfyllde
stället med kött” (v. 21) och av detta revben skapades —
underbart att tänka och utsäga — den första kvinnan. — Att
Gud även i hennes näsa inblåste en levande ande, står väl
icke uttryckligen; dock kunna vi taga detta för givet . . .

[Så självklar, som den ärade författarinnan föreställer sig,
är nog ändå icke denna sak. Den H. Skrift utelämnar icke
någonting utan en bestämd avsikt. Att kvinnan är av samma
art eller väsende som mannen låter väl säga sig, då hon ju
är ”ben af hans ben o. s. v.”, en gradskillnad förefinnes dock
onekligen och betonas också på en mängd ställen i den H.
Skrift. Se t. ex. det avgörande stället i 1 Tim. 2:11—15. När
Paulus (ty den från tron avfallna s. k. ”bibelkritik” som velat
utmönstra både Timoteus-brevet och flera andra såsom
”icke-paulinska”, må helst med tystnad förbigås. Varför icke så
gärna med ens förklara hela Bibeln för ”oäkta”? det är dock
dit man ytterst syftar!) när Paulus på detta ställe säger, att
”qvinnan varder frälst genom barnsbörden”, så är detta
naturligtvis icke så att förstå, som skulle hon endast därigenom
kunna varda frälst. I sådant fall vore ju alla ogifta kvinnor
utan undantag hemfallna åt fördömelse, vilket visst icke är
händelsen. Men Aposteln har med detta yttrande liksom

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:41:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/wkbibliska/0017.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free