- Project Runeberg -  Johan Wilhelm Karl Wahlbom 1810-1857. En konsthistorisk studie /
79

(1901) [MARC] Author: Karl Wåhlin - Tema: Sveriges allmänna konstförening
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

konstens område, som pågingo i Sverige. Men han hade intet val, och på hösten
1853 for han för andra gången från Paris till Rom.

Hår vaknade ånyo lusten för svenska historiska ämnen, hvilken akademiens
rigorösa kritik så länge hade hämmat; ja, Wahlbom återkom till just samma ämne,
hvarmed han då ansågs hafva så grundligt misslyckats, och det nya »Slaget vid
Stuhm» blef vinterns förnämsta arbete. Gruppen af de fyra i handgemäng inbegripna
ryttarne är på en gång konstrikt komponerad och liffull, hästarna äro förträffligt
tecknade, stoffmålningen vårdad och fin utan att för mycket draga
uppmärksamheten till sig, och äfven i koloristiskt afseende äger detta arbete goda egenskaper.

Vid denna tid såg Wohlfarth ofta Wahlbom i Rom och har därom antecknat
följande: »På Monte Pincio i Rom, i den växlande trafiken af ryttare och eleganta
främmande ekipager, satt han på en bänk och gjorde sina fragmentariska iakttagelser
i skissboken, hvilka vid hemkomsten alltid utfördes. Långa mellantider overksam af
gikt, älskade han, utom fäderneslandet som hemma, det ensliga och kontemplativa
lifvet, och hans atelier vid Via purificatione, det bekanta modellkvarteret, där dylika
samlas från alla trakter af landsbygden, gaf honom rikt stoff för sina kompositioner
ur folklifvet.»

Wohlfarth omtalar, utan att fixera tidpunkten, en större teckning, som Wahlbom
under denna vistelse i Rom utförde på beställning af storfurstinnan Helena af
Ryssland. Det gällde återgifvandet af konstnärernas Cervara-fest i Egeriadalen, hvilken
bevistades af storfurstinnan jämte drottning Kristina af Spanien med döttrar,
prinsessorna Borghese, Colonna, Pamfili-Doria, Grazioli m. fl. höga personer. Då
Wahlbom varit närvarande vid detta tillfälle, torde beskrifningen på festen här få återgifvas
såsom ett bidrag till kännedomen om det dåtida artistlifvet i Rom. »Här gåfvos»,
heter det, »antika bacchanaliska föreställningar, ett offer med augurer och bacchanter,
revue af Alte Fritz, med alla Grosse Vaterlands småfurstar på åsnor m. m.
Storfurstinnan Helena var särdeles road, och då hennes hof. sökte få henne att retirera

vid bacchanalens uppförande, sade- hon skrattande: Ach nein, das sind Sachen, was

°

man nicht alle Tage sieht. Återtåget var verkligen bacchanaliskt olympiskt, och
halfva Roms befolkning följde tåget.»

Eljest såg man Wahlbom i konstnärslag endast vid julgillena. Vid sina
promenader höll han sig på aflägsna trottoarer, alltid sluten och fåordig.

Vintern förlopp gynnsammare än man kunnat vänta. På våren kom ett nytt
sjuk-domsanfall, likväl lindrigare än de föregående. Under den följande sommaren gjorde
Wahlbom en utflykt till Sabinerbergen. »Ehuru visst icke frisk», skrifver
Qvarn-ström, »befinner han sig dock på det hela ojämförligt bättre än förut.» Han
omtalar, att Wahlbom var sysselsatt med målningen »Gustaf II Adolfs lik återfinnes
vid Lutzen», hvilken lofvade att blifva utmärkt vacker. I mars 1855 utställdes
den jämte tre andra målningar af honom på expositionen vid Piazza del popolo och
vann, enligt samme sagesman, erkännande såsom det förnämsta arbetet på utställ-

{+79+}

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:42:01 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/wkwahlbom/0079.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free