- Project Runeberg -  Wilhelm Marstrand, hans kunst og liv i billeder og tekst /
8

(1920) Author: Theodor Oppermann
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

heden har en fornem afdæmpet Holdning; alt er omhyggelig sammenstemt;
Karakteristiken af de tilstedeværende er paa samme Gang træfsikker og diskret;
Tidens urbane Tone har udelukket enhver uforbeholden Meningsytring.
Det er dog lykkedes Marstrand i al Stilfærdighed at fremhæve de
to, som utvivlsomt har staaet hans Hjærte nærmest: Weyse, der sidder ved

illustration placeholder
HUSVENNEN.


Flygelet, og Eckersberg, der staar yderst til Venstre. Det kunstnerisk nye i
Billedet maa navnlig søges i den maleriske Lysvirkning. Paa dette Omraade
var Marstrand dog ikke banebrydende; men han havde med Held
bygget videre paa det Grundlag, som Maleren W. Bendz havde skabt i sit
i 1828 udstillede »Tobaksselskab«. Koloristisk virker Marstrands Aftenbillede
behageligt, men særdeles forsigtigt. I det to Aar senere malede Waagepetersenske
Familiebillede er Farveholdningen baade dristigere og mere personlig.
Disse to Arbejder bestyrkede det Haab, som Marstrands mere indsigtsfulde

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:42:11 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/wmarstrand/0012.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free