- Project Runeberg -  Wilhelm Marstrand, hans kunst og liv i billeder og tekst /
14

(1920) Author: Theodor Oppermann
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Skoles fælles Arbejde. Marstrand stod ene i disse sine Bestræbelser.
Følgen blev, at der kom noget usikkert over hans Kolorit, og at denne kunde
glide ud i det ubehagelige. Det er iøvrigt betegnende, at denne Usikkerhed
øgedes, jo længere han fjernede sig fra Eckersberg. Dog maa det ikke
glemmes, at han ofte, navnlig i Skitser og Studier, har aabenbaret et
koloristisk Syn af Rang; i hans færdige Billeder glippede dette dog til Tider.
En medvirkende Aarsag hertil var, at han under sit første Ophold i Rom,
til liden Baade for sin Kunst, forelskede sig i Anvendelsen af Lasurer, hvad
der kunde give hans Farver en noget stikkende metalagtig Glans.

For ret at forstaa Marstrands Udvikling og de store Modsigelser, som den
rummer, maa man gøre sig klart, at det, som han kunstnerisk
gennemlevede under sit første Ophold i Rom, ikke var en jævn konsekvent Vækst,
men snarere en delvis Ompodning. Den kunstneriske Bane, som han var
kommen ind paa gennem Eckersbergs Vejledning, blev ikke afbrudt, ban
betraadte den ofte senere; men det nye, han optog, var af en hel anden
Art. Styrede han efter det Eckersbergske Kompas, gik Farten i naturalistisk
Retning; tulgte han det 1 horvaldsenske, havde hans overdaadige Fantasi
I ag i Roret. Men hertil kom som et meget vigtigt Moment, at de Portrætter,
Genre- og Folkelivsbilleder, som han begrændsede sig til i denne
Periode, ikke helt tilfredsstillede ham, ikke var det endelige Maal for hans
1 lagten. Dei dæmrede i hans Sind et levende Ønske om at skildre »det store
Menneske«. Under Opholdet i Rom beskæftigede han sig meget med
Kompositionen til »Den fortabte Søn«, men, skrev han: »Megen Tvivl er
opstaaet hos mig om det egner sig for mig at male den Slags Ting. Jeg har
ikke den vedholdende Alvor.«

Skønt Marstrand, da han kom til Rom, blev overvældet af Kunstens
Storhed og i maanedsvis vandrede rundt uden at kunne samle sig til et større
Arbejde, blev det dog et meget betydeligt Antal Billeder, Studier og
Tegninger, han fik udført under sit fireaarige Ophold i Italien. Som et særlig
typisk Arbejde fra denne Periode bør »Scene af Oktoberfesten i Rom«
fremhæves. Det er malet 1839 og blev købt af Thorvaldsen, i hvis Museum det
nu hænger. Det er en Hyldest til Livsglæden, som den ytrer sig i og løftes
af Musik og Dans. Der er Slægtskab mellem dette Borgertog til Rom og
Thorvaldsens berømte Gudetog til Parnas. Stemningen er den samme;
Gang og Dans veksler i dem begge; i deres Rytme er der Samklang. Og
hvilken plastisk Følelse aabenbarer Marstrand ikke i dette Arbejde! Se den unge
Mand med Guitaren, hvor fri er ikke hans Stilling, hvor let hans Gang!
Lignende Fortrin findes hos Kæmpen med Faklen og hos mange af de andre
Figurer. Men Farveholdningen er desværre langtfra paa Højde med Bille-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:42:11 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/wmarstrand/0018.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free