- Project Runeberg -  Sveriges storhetstid, från år 1611 till år 1718 /
616

(1881) [MARC] Author: Magnus Höjer, Martin Weibull
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Öfversigt af Sveriges inre utveckling under dess storhetstid - Andlig odling - Skaldekonsten - Bildande konst

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

epigoner allt slappare och fantasilösare. Den enda egentligen glädjande
företeelsen är Jakob Frese, som i en mildt elegisk ton besjungit lifvet och döden.
Det går dock en viss sjuklig stämning äfven genom hans bästa dikter.

Sveriges storhetstid alstrade ingalunda någon stor, i djupare mening
svensk konst. Här felades blott allt för mycket de starka traditioner och
andra gynsamma vilkor, hvilka till exempel äfven i de små protestantiska
Nederländerna gjorde, att folkkarakteren åtminstone i en konst, måleriets,
nu med 1600-talets ingång kunde gifva sig ett fullgiltigt uttryck och landet
göra en sjelfständig insats i verldsdelens konstutveckling. Den bildande
konsten i Sverige var allt jemt den främmande plantan, som hade svårt att komma

sig i den nya jorden. De desta och
bästa konstnärerne voro, i synnerhet
i början, utländingar, och så väl
byg-nadskonst som skulptur och måleri
följde temligen osjelfständigt utlandets
mönster (jemför forbistringen i
språket). Och dock betecknar detta
tid-hvarf ett afgjordt steg framåt i vårt
lands konstodling. Beröringen med
utlandet blir äfven på detta område
lidigare, konsten finner allt flere
id-kare, och främlingarne, som få flere
och större beställningar, uppfostra
inhemska lärjungar. Intresset for
konsten blir mera vaket och sprides i
större samhällskretsar än förut. En
nationaliserad utländing, Ehrenstrahl,
vinner som svensk medborgare
europeiskt rykte i sin konst och blir hvad
man kallat »det svenska måleriets
fader». En annan, Nikodemus Tessin den yngre, tysk till börden, men född i
Sverige, ett storsnille inom bygnadskonsten, skapar bland annat ett verk:
Stockholms slott, som inom hela samtiden torde på visst sätt stå
oöfver-träffadt och än i dag är det i hemlandet.

Och alla dessa i mängd åt oss bevarade minnesmärken af tidens
konstodling, från slottsbygnader till porträtt och kostymbilder, vitna i sin mån
om tidhvarfvets storvulna lynne, och de ega ett stort kulturhistoriskt värde,
i det de gifva en liflig belysning åt de ledande personligheternas och
samhällsklassernas lif, äfven när deras konstvärde är mera tvifvelaktigt.

Gustaf II Adolfs regeringstid, som började med det danska kriget,
hvilket bragte riket till undergångens brant, och som sedan förde de svenska
härarna ut i de stora och långvariga krigen i Polen och Tyskland, var q

458. David Klöcker Ehrenstrahl
(1629-1698).

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:42:28 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/wmhmsh4/0628.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free