- Project Runeberg -  Karl August Tavaststjerna. En lefnadsteckning /
97

(1900) [MARC] Author: Werner Söderhjelm
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

sldldt det konstnärliga frihetskrafvet, som ser tvång for det
personliga anlagets befruktning och utveckling öfveralt, där
konventionens bud gripa in. Men känslornas nobless
räddar Tavaststjernas figurer från det plumpa och
bohéme-aktiga, som Pariserlifvet i vissa kretsar lade nära: minnena,
hvilka den unge konstnärens död väcker, strömma därför
fram i en luft, mättad af blomsterdofter, och hon, som stolt
bekämpar dem, kan fullgöra sina äktenskapliga plikter lugn
och med blicken klar. Så har kärleken nu för Tavaststjerna
vuxit ut till en stor, lifgifvande passion, som med sin makt
piper den mogna människans hela väsen och icke blott rör
hennes känsliga stämningars strängar. — Cykeln hade tidigare
namnet »Moderna romantiker», en titel, hvars halft ironiska
själfmotsägelse just tycktes vilja ange att för den modema
personligheten romantiken vill omsättas i lifvet själft.

Det allra lifligaste bifall skänktes Tavaststjernas
skildringar «Från pojkårens. De grundläde hans välförtjänta
rykte att vara en gosseskildrare som få, hvilket han
sedermera stadgade både i «Barndomsvänner» och de
prosaskiz-zer, som samlats i «Lille Karl». Till de flesta af dessa
skildringar äro både motivet och isynnerhet behandlingen gifna
i den tredje cykeln i «Nya vers» ‘). En slående natursanning
i händelserna och träffsäkerhet i psykologin är här det mest
öfverraskande. Jämförelsen med Topelii Walter, den i vår
literatur mest kända gossetypen, ligger nära till hands.
Walter är i själfva värket mera typ, lille Karl mera individ,
trots att både hans barndoms händelser och hans
anläggning ingalunda äro ovanliga. Men det individuella hos lille
Karl ligger kanske mest i den «brist på hjärtlig glädje» —
orden äro Tavaststjernas egna — som denne gosses
barndom erbjöd, i den oppositionskänsla gentemot alt och alla,
som var honom egen. Walter är den glada, hurtiga
goss-typen for alla tider, storskrytare, vildbasare, lat i läxan men
flink i kälkbacken, hvilken Topelii hand gjort nästan
klassisk. Men lille Karls frilufskurage är dock af helt annan

*) En opublicerad hithörande dikt med namnet »Utveckling* behandlar
»roma raotiv som i »Barndomsvänner* är utfördt på s. 46 f.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 14:05:46 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/wskat/0120.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free