- Project Runeberg -  Karl August Tavaststjerna. En lefnadsteckning /
157

(1900) [MARC] Author: Werner Söderhjelm
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

prosa står det i dem mänga sällsynt vackra saker. Och båda
äro af stort intresse för Tavaststjernas utveckling.

Novellsamlingen inledes med en lyrisk apostrof till
skaldens stora kärlek, hafvet, som han förliknar vid en aktör
med ständigt olika roller. Och såsom han sympatiserar med
hafvets själ, den opålitliga, känslolösa, våldsamma och
imponerande, så älskar han att möta människor, hvilka spegla
i sin blick, »samma bedrägliga lugn, som gömmer en
hemlighet, samma dunkla djup, samma spegelblanka
välbefinnande, som krusas af första vindfläkt och far lif, samma
dåsiga trötta slöhet, som nästa ögonblick kan lämna rum för
solglans eller grönfradgande ilska». Blott sådana människor,
hos hvilka det finnes litet af hafvet — och det finnes det,
säger han, hos alla intressanta människor — värka så, att
han cfangslas, fattas af sympati för personen, fruktar,
respekterar och beundrar henne». «Det är aktören, hafvet i
människan, som gör henne intressant. Det är nöjet att studera
henne, balansera med henne och beherska henne, som gör
lifvet».

Människostudiema i bokens senare del utgöra
visserligen icke någon alldeles direkt tillämpning af detta, men äro
i alla fall ett nytt bevis på huru Tavaststjema kände sig
mera och mera dragen till den psykologiska analysen. Ehuru
ganska flyktigt tecknade, värka dock några af dem
intressant, på grund af de originelt valda typerna: musikern i «En
karriär», som ser ut som en engelsk diplomat, men icke är
det alls, utan är hemma från Åbo, är ett stort, tyst och
in-dolent bam och har blott den världsberömda sångerskans
energi och bevågenhet att tacka för sin bana; Cable i «En
allmän gunstling», äfven han en produkt af sin omgifning,
icke blott till sin karriär, men också till hela sin tankegång,
som han alltid fatt till skänks af andra; baron von Fremden
i den af en stark, bunden känsla burna, förträffligt skrifna
sista skizzen »Utån ord» — han som svarar på anonyma
infamier om sin hustrus otrohet med att söka upp henne
vid hennes badort och genom en enda ridderlig vädjan att
vårda deras lycka återvinner henne för alltid. Mindre diskret,
stundom litet för kärf, är tonen i tvänne andra skildringar

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 14:05:46 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/wskat/0180.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free