- Project Runeberg -  Karl August Tavaststjerna. En lefnadsteckning /
180

(1900) [MARC] Author: Werner Söderhjelm
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

historia och dess framtid i Finland, men då detta icke skett,
ville han nu, stödjande sig på egen erfarenhet och på
meddelanden från en litet äldre generation, taga till tals vissa
förhållanden, som anginge den sceniska konsten, särskildt
den, som hade svenskan till uttrycksspråk. Det är, säger
han, först med den stora språkstriden, när finska teatern
uppstod och såsom en ung entusiast ville rycka den
inhemska dramatikens fana från den gamle fanjunkaren, som
teater-förhållandena i Helsingfors börjat fa ett inhemskt
kulturhistoriskt intresse. Det var under de tider som «de båda
manierna, den svenska och den finska, flyttade in sina
dyrbaraste afgudabilder och reliker i hvar sin teaterbyggnad,
och Thalia fick finna sig i att man på hennes
världsborgare-tempel hissade lokalstridens vildaste emblem». Den röda
fennomanin stälde på sitt burdusa vis till demonstrationer å
svenska teatern, den svenska publiken åter höll sig ifrån
den finska teatern med skrockande högmod och förnämt
förakt, ett förakt, som tyvärr fortlefver i denna stund bland
hufvudstadens mest humana och bildade lager. Under denna
strid inträffade emellertid att finska teatern icke allenast
uppfostrade och tillegnade sig de mest betydande inhemska
dramatiska talangerna, utan äfven så godt som hela den
framstående dramatiska originalproduktionen. Och detta ehuru
man säkert vet att svenska teatern skulle varit i tillfälle
att antaga sig såväl den finska scenens största talanger som
dess bästa originalförfattare. «Men de blefvo tillbakavisade
af det förnäma förakt, som icke gitte befatta sig med
kärleksfullt arbete, då det kunde förhyra sig främmande
förmågor på andra sidan Östersjön». Den gamla regimen vid
svenska teatern framstår härigenom som en yttring af ett
högpolitiskt intresse, hvilket i rent konstnärligt hänseende
fört till en förfärlig blunder. Förhållandena hafva emellertid
på senare tider blifvit betydligt bättre; man har framfört
inhemska debytanter, och till och med på högre ort har
opinionen kastat om genom att tilldela inhemska svenska
skådespelare och skådespelerskor understöd till utrikesresor.
Men, och det är ett stort men, hvarför är, frågar sig
Tavast-stjema, vår svenska publik icke tillfredsstäld hvarken med

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 14:05:46 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/wskat/0201.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free