- Project Runeberg -  Ymer / Årgång 2 (1882) /
96

(1882)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 3-4 - Forskningarne mot och i Central-Afrika åren 1878-1881, af Gust. von Düben

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

96 FORSKNINGARNE HOT OCH I CENTKAL-AFRIKA ÅREN 1878—1881.

engelska protestantiska*) som katolska, utgångna från Algier. Af
honom blefvo de till en början väl mottagna. Han förklarade att han
förut försökt hedendom och muhamedanism och nu skulle försöka
kristendom för sig och sitt folk; han gaf lärofrihet i sitt rike åt
missionärerne, upphäfde slafveriet, o. s. v. Han har äfvep »försökt
kristendomen» i det han tidtals varit protestant och katolik, helst det förra,
då katolska missionärerne allt för envist höllo på monogami. Denna
kristendom och dessa friheter, det visste man länge, voro blott ytliga
och tvungna för så vidt det gälde landets befolkning i allmänhet, ty
denna var alltid fientligt stämd mot främlingarna och deras nyheter,
ehuru utan våld och mordgerningar. Det har sedan visat sig att
civilisationen icke låg djupare hos Mtesa sjelf.

Med anledning deraf, att de olika sekter tillhörande
missionärerne här, som för det mesta annanstädes, klandrade och motarbetade
hvarandra**), hvarigenom Mtesa fick misstro till alla och till hela
kristendomen, samt då de icke ville skaffa honom europeiska vapen
och icke lära honom göra krut, vände sig bladet. I december 1879
utfärdade han ett edikt, hvaruti slafveriet åter påbjöds samt
predikandet och bekännandet af såväl muhamedanism som kristendom i
Uganda förbjödos; ediktet bekräftades med gevärssalfvor och
slagtan-det af 200 personer på förfadrens grafvar.

Något derförinnan, medan saken ännu stod och vägde, hade man
öfvertalat Mtesa att med missionärerna hrr Wilson och Felkin skicka
tre waganda såsom sändebud till drottning Victoria. De färdades
genom Egypten, hade företräde hos drottningen (juni 1880), fingo bese
en del af Europa, framför allt England, och man hoppas godt
resultat af denna deras inblick i den europeiska kulturen sedan de öfver
Zanzibar (i mars 1881) kommit åter till sitt land, med presenter till
sin monark. De hafva inför Mtesa afgifvit en rapport om hvad de
sett, hvilken rapport ordagrant upptagits i en missionstidskrift och
erbjuder en stor mängd komiska punkter***). Mtesa lär ock nu vara
vänligare mot missionärerne. Att han varder af särdeles betydelse

•) Följande namn finnas i geografiska tidskrifter uppgifna på hithörande
missionärer, nämligen Wilson, Clarke, två Smith, Felkin, Pearson, Hartnoll,
0’Neul, Mackay, Stokes, Lichifield och Coplestone.

**) Det var just med anledning af den algieriska katolska missionens afgång
hit och till Tanganjika, som det geografiska sällskapet i Paris hade sin
märkvärdiga öfverläggning, hvarvid offentligen ogillades afsändandet af katolske
missionärer till ställen, der protestantiske redan funnos, emedan detta skulle skada
de inledda civilisatoriska företagen samt rubba förtroendet mellan infödingarne
och förut komne hvite. (Se Globus, XXXIV, 365.)

***) Se Petermanns Mittheilungen, 28:de Bd för 1882, hft 2 sid. 60—62.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:46:00 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ymer/1882/0102.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free