- Project Runeberg -  Ymer / Årgång 4 (1884) /
52

(1882)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

hade mistat ett hufvud eller en arm. Sedermera fick jag veta af
presterna i Nonkling, att den utsökta samling af Buddha-bilder, som
förut funnits bland ruinerna, stycke för stycke blifvit skingrad af
fromma prester och pilgrimer, hvilka skänkt bilderna till åtskilliga
tempel. Öfverstepresten gaf mig godhetsfullt tillstånd att medtaga
några exemplar af dessa bilder, bland hvilka var en vacker Buddha i
kunglig drägt, med händerna höjda till välsignelse; denna sällsynta
framställning af Buddha är nu i vårt etnografiska museum här i Kristiania.

Buddha-bilderna, hvilka antingen äro gjutna eller utskurna, kunna
indelas i tre klasser: först har man den sittande ställningen, så den
hvilande och slutligen den stående.

Den allmännast förekommande formen, som finnes i hvarje
tempel, är den som föreställer Buddha i hans vanliga ställning med
benen i kors. Det var då han satt på detta sätt under 6o-trädet,
försjunken i djupa tankar, som den store mästaren ernådde den högsta
visheten. Dessa bilder äro oftast vackert modellerade och väl
proportionerade, med undantag af öronen, som alltid äro mycket långa och
skrynkliga. Det förefaller, som om Buddha haft sina öron
genomborrade, ty några gånger har jag sett honom afbildad med cylindriska
öronprydnader af samjna slag som de, hvilka nu för tiden begagnas
af Lao-qvinnorna. Hans tillspetsade hufvud är betäckt af stora
hårlockar; hvar särskild lock är vriden från venster till höger och har
en påfallande likhet med toppen af en snäcka. .På hjessan finnes
ett glorietecken, som stiger uppåt likt en eldslåga. Buddhas högra
hand hänger fritt öfver knäet, medan den venstra I igger i skötet med
det flata af handen vändt uppåt.

Figuren hvilar i allmänhet pa en fotställning, som är prydd med
något som skall föreställa lotusblommor, hvilka äro lika heliga ocli
omtyckta bland buddhisterna som de voro det hos de gamle egypterna,
hvilka i denna blomma sågo en symbol af de stora skapande och
uppehållande krafterna i verlden. Piedestalen föreställer för öfrigt
den kristalltron, på hvilken Buddha satt, då han vistades i skogen
och blef utrustad med oändlig visdom och allvetande. Han hade
gått ut för att blifva prest under banian- eller bo-trädet, då han
mötte Sote-nya-palm, en brahmin, som erbjöd honom långt gräs såsom
ett offer, och då Buddha satte sig derpå, förvandlades det till en
kri-. stalltron. . Det var medan han satt på denna härliga tron, med
händerna slutna i fridfull, djup begrundan, som han utropade: »jag
vill aldrig resa mig från denna tron, förr än jag nått
Buddha-skapets allvetenhet». Mara, djeflarnas furste, kom nu och angrep
Buddha med en otalig skara af sina ledsagare, för att taga denna
vackra tron ifrån honom, och belägrade honom med eldpilar, kokande

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:46:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ymer/1884/0058.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free