- Project Runeberg -  Ymer / Årgång 5 (1885) /
18

(1882)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

endast delats af greker och romare, ej af egypterna sjelfva, som fortforo att
betrakta den samma som en bild af farao Amenofis (den 3:dje med detta
namn) för hvars räkning och såsom prydnad för hyars nu försvunna tempel
bägge kolosserna ursprungligen uppförts. Under Septimii Severi regering
undergick på denne kejsares befallning, som besökt kolossen utan att få höra
dén sjunga, den samma en restauration, hvilken synes hafva gjort slut på
klingandet. I sitt nuvarande skick, som torde vara det samma, hvari den
lemnades af Septimius Severus, är norra kolossen upptill sammansatt af
murade block, den södra är deremot, hvad den alltid varit, monolit.

En hastig blick på det terassförmigt uppförda templet i Deir-el-Baheri
tillät blott flyktigt känna dess under, af hvilka endast de märkligaste: de
utsökt fina basreliefer, som framställa drottning Hatasus expedition till
Pu-net (landen på begge sidor om Röda hafvets sydligare hälft), och de
bekanta framställningar, der Hatasu ses dia sin i kogestalt uppenbarade
guda-moder Hathor — blefvo föremål för närmare iakttagelse.

På andra sidan af och in i den libyska bergssträckningen, som höjer
sig lodrätt från Deir-el-Baheri, ligga i en djup och lång, slingrande dal,
hvars ödslighet söker sin like, de s. k. Biban-el-Möluk (Konungagrafvama).
Egentligen kan man tala om två dalar, den ena i vester, den andra i öster.
Bägge sammanhänga dock med hvarandra. Den vester ut belägna, mycket
aflägsna dalarmen plägar sällan besökas; den innehåller för öfrigt blott ett
par konungagrafvar af hvilka endast en, Amenhotep den 3:djes, eger större
intresse. Den östra gömmer deremot omkring 25 grifler, de flesta försedda
med inskrifter och en gång tjenande till hvilorum för förstår af de 19:de
och 20:de dynastierna. En enda egyptisk kungagraf i Biban-el-Moluk kan
gifva oss en tydlig föreställning om de öfriga. De äro nämligen bygda efter
liknande plan. Enklaste typen är en i klippan uthuggen lång, sluttande
gång, hvars höjd torde variera mellan 8 och 12 fot, och hvars bredd torde
uppgå till omkring 10 å 12 fot. Undantagsvis är sjelfva ingången såsom
vid Seti I:s graf försedd med trappa. Sistnämda graf, som har en mycket
komplicerad plan, eger för öfrigt flere trappor i sitt inre, liksom detta
senare här är förgrenadt i en mängd smårum. Seti I:s graf är den ståtligaste
af alla kungliga grafvar i Thebe, och utmärker sig icke blott genom sin
vidsträckthet utan äfven och än mer genom sina skulpturers prakt och finess.
Man förstår snart dess sammanhang med templet i Guma, om hvars
reliefstil den så lifligt påminner. Bland märkliga bilder i denna graf räknas den
etnografiska framställningen af egypterna och deras grannar semiter, negrer
och libyer, de sistnämda med den kaukasiska rasens kännemärken i
hudfärg och ansigtstyp. — Den långa gång, som plägar utgöra en konungagraf,
vidgar sig nära sin afslutning till ett stort gemak med nära nog qvadratisk
grundplan. Det är sarkofagens kammare. Sarkofagerna bestå merendels af
väldiga granitmonoliter (lock och botten). Seti den förstes sarkofag är
emellertid af alabaster, ett praktstycke af första ordningen. — Utom de bildliga
framställningar, alla i samband med lifvet på andra sidan grafven, som
träffas i dessa grafvar, möta der ofantliga massor af religiösa och funerära
inskrifter. Flere af dessa återkomma regelbundet i hvarje graf, hvilket
tillåter. forskaren att komplettera mångenstädes förstörda texter. Bland de
mest kända texterna förtjenar framhållas en hymn till solen, deri denne
panteistiskt uppfattas såsom källa och ursprung till alla öfriga gudamakter,
hvilka betecknas såsom dess emanationer.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:46:26 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ymer/1885/0344.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free