- Project Runeberg -  Ymer / Årgång 7 (1887) /
82

(1882)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

något helt annat än det begrepp, för hvilket det sedan blef namn.
Synonymi och homonymt samt deras makt att framkalla missförstånd
belysas af Max Muller genom exempel, hem tade ur Vedasångema.
Jorden kallas der urm (den vida), prithvi (den stora), mahi (den
väldiga), hviika ord alltså äro synonymer. Men urm säges äfven om en
flod, prithvi om himmel och morgonrodnad, mahi om luft och ord.
Alltså äro jord och flod, jord och himmel o. s. v. homonymer. Allteå
kunde man, då en fras, i hvilken t. ex. urvi förekommer, en tid
fortplantats genom tradition, ej så noga veta, om det der var fråga om
jord eller flod, och — antaget att urvi blef stående namn för jord —
så är troligt, att ordet uppfattades 6åsom betydande jord, äfven der
det borde tydas såsom flod o. s. v.

Enligt nu skildrade teori, hafva de indo-europeiska folkens myter
alltså uppstått genom språkliga processer, som försiggått hos nämnda
folk, sedan de redan söndrat sig från andra, med hviika de möjligen
hafva gemensamt ursprung, och de hafva således intet sammanhang
med myter hos öfriga grenar af menskligheten, så vida icke lån från
de förra till de senare eller tvärtom egt rum, något som dock
näppeligen kan antagas mellan indo-europeer å ena sidan och Amerikas,
Syd-Afrikas, Söderhafsöarnas m. fl. länders invånare å den andra.
Huruvida äfven inom andra språkstammar än den indo-europeiska
samma språkliga företeelser framkallat myter, eller om de myter, som
onekligen annorstädes förekomma, böra härledas ur andra orsaker,
derom har, så vidt jag känner, Max Muller icke bestämdt yttrat sig.
Sjelf har han dock på finsk mytologi sökt tillämpa samma metod som
på indo-europeisk. Men åtskilliga af hans lärjungar hafva börjat
behandla vilda stammars myter enligt etymologiska principer. Jag kän-.
ner två märkligare försök i den riktningen. En doktor Theophilus
Halm vill bevisa, att den af hottentotterna dyrkade guden
Tsui-Goab, hvilken de sjelfva (deras religion är hufvudsakligen dyrkan af
aflidne förfäder) anse hafva varit en stor krigare och trollkarl, och
hvil-kens namn, »det sårade knäet», de tro hafva sin anledning i något
under en drabbning erhållet sår, egentligen betecknat »den röda
mor-gonrodnaden» (en symbol af det oändliga, ett begrepp som, enligt en
hypotes af Max Muller, ligger till grund för all religion); men, säger
d:r Hahn, emedan »tsui» betyder icke blott »röd», utan äfven »sårad»,
och »goab» betyder icke blott »morgonrodnad», utan äfven »knä»,
uppkom missförstånd och derpå föreställningen, att Tsui-Goab varit en
krigare, som blifvit sårad. Som denna d:r Hahns upptäckt plägar
anföras såsom en lysande triumf för den etymologiska metoden, så
må i förbigående anmärkas, att betydelsen »röd» för »tsui» och
betydelsen »morgonrodnad» för »goab» alldeles icke stödja sig på några

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:46:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ymer/1887/0084.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free