- Project Runeberg -  Ymer / Årgång 7 (1887) /
109

(1882)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

mötker o. s. v. i oändlighet. På denna väg kan man naturligtvis
bevisa hvad man vill — något som icke illa belyses genom några
ironiska myttolkningar, som drifva metoden in absurdum. Det har
nämligen visats, att Napoleon listes, Gladstones, ja Max Mullers
lef-nudshistorier blott äro solmyter. Men det gifves också en sund
myt-tolkningsmetod, som kan förklara mycket, ehuru icke allt. Första
vilkoret är, att man söker sätta sig in i forna tiders åskådningssätt,
hvarvid det i synnerhet är af vigt att studera de ociviliserade folkens
föreställningar och vanor. För den, som detta gjort, röja somliga
myter så tydligt sin ursprungliga mening, att tvifvel knappt kan komma i
fråga. Värdefull hjelp har man särskildt vid naturmyter af namnen på
de mytiska personerna, om dessa namns betydelse är fullt tydlig för oss.
Om nämligen ett sådant namn fortfor att vara det brukliga uttrycket
fór naturföremålet, så måste denna omständighet tjena både att bevara
de tidigare myternas ursprungliga karakter och att hindra, att nya
sägner af annan betydelse fäste sig vid den mytiska personen. Då
man t. ex. vet, att i det vanliga grekjska språket Helios betydde sol.
Selene måne, kan man med mycken sannolikhet antaga, att
grekerna, då de berättade något om personerna Helios och Selene, icke
alldeles förlorade betydelsen sol och måne ur sigte; vi ha alltså en
god nyckel till myterna om Helios och Selene. Med ännu större
sannolikhet kan man antaga, att berättelser om sådana personligheter,
som blott äro personifikationer af enskilda floder, berg, stjernor m. m.
och bära samma namn som dessa, hafva afseende på sjelfva
naturföremålen; så t. ex. är det högst troligt, att berättelsen om Atlas, som
bär himlahvalfvet, icke är annat än en mytisk beskrifning på det
förhållandet, att berget af samma namn med sin topp når upp i skyn.
Dock måste man vara forsigtig, när man på detta sätt låter sig leda
af namnen. Då t. ex. den betydelse af himmel, som ursprungligen
tillkom orden Zeus och Jupiter, icke längre var för folkmeflvetandet
fullt tydlig, om också icke alldeles fördunklad (jmfr åt(K oovroc, sub
Jove), så kunde namnet icke hindra, att åtskilliga sägner, som icke
alls hade något att göra med himmel, kommo att berättas om Zeus
och Jupiter. Äfven må åter erinras derom, att, ju mera ansedd och
wäktig en mytisk person är, desto större tendens har han att
annektera myter från annat håll. Men äfven då en myts betydelse icke
ger sig sjelf och tolkningen af namnet icke hjelper öss, kan den
jem-förande metoden gifva ett ganska säkert resultat, i synnerhet om
jem-förelsen uteträckes till alla jordens folk. öfver hittills oförstådda eller
°rätt förstådda sägner hos civiliserade folk sprides ett nytt ljus, då de
&mmanställas med sägner hos vilda folk, ty som regel gäller, att de
8«nare bevara den ursprungliga betydelsen bättre än de förra.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:46:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ymer/1887/0111.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free