- Project Runeberg -  Ymer / Årgång 8 (1888) /
115

(1882)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

filosofer, bekräftas till fullo af de religiösa ceremonier, som i våra

* *

dagar iakttagas, och af de trosläror, som ännu vidmakthållas af
Kaukasus skiftande stammar. — På tal om den nära förbindelse, som
förefinnes mellan kulten af de aflidnes själar och kulten af den husliga
härden, måste vi först, framhålla det faktum, att härden i mer än ett
fall af bergsborna anses såsom liktydig med familjen. Den svåraste
förolämpning, man kan tillfoga en osset, är att uttala en önskan om,
att »elden på hans härd för alltid må vara släckt.» Detta är
detsamma som att säga, att hans familj borde upphöra att finnas till.
Härden är icke ensam föremål för religiös kult. Så äro äfven de olika
föremål, som stå i ständigt samband med densamma och hvilka
användas vid beredandet af födan, såsom kitteln, kedjan, hvarvid denna
hänger, o. s. v. Ingen familj skulle ens i händelse af nöd hafva mod
att sälja dessa saker, hvilka efter dess uppfattning äro lika heliga som
iorfådrens grafvar. Också äro de i ordets egentliga bemärkelse »extra
commercium» och anses derför såsom heliga (sacra). En ossetfamilj
’kall, om så behöfves, hellre sälja en del af sitt jordområde, än den
skulle vilja låta afhända sig de nyss uppräknade föremålen. I dess
ögon finnes intet större brott än att undanstjäla jernkedjan, som
hänger öfver härden; icke en gång mord utgör undantag derifrån, ty för
ett sådant kan man plikta med böter i form af boskap eller penningar,
under det att tillgreppet af »rakhis», som aldrig sker annat äii i afsigt
att förolämpa, enär kedjan i verkligheten är af ringa värde,, endast
kan försonas nied blod. De högtidligaste handlingarna i osseternas
lif försiggå i närheten af härden, och kedjan öfver densamma spelar
dervid alltid en framstående roll.

För den, som är anklagad för mord, finnes ingen säkrare
tillflyktsort än khadzaren eller midtpartiet af ossetboningen. Så fort han
kommer dit in, fattar den anklagade med sin högra hand i kedjan öfver
härden. Härigenom uttrycker han sin begäran att hädanefter få stå
under familjehärdens skydd. Så snart denna handling egt rum,
betraktas han af hela familjen såsom fridlyst, skulle han också ha
mördat en af dess egna medlemmar. De ossetiska folklegender, som
i senare tid sorgfälligt hopsamlats af mina lärjungar och på min
uppmaning utgifvits af etnografiska sällskapet i Moskwa, innehålla mer
än en berättelse, i hvilken den slagnes moder skyddar mördarens lif,
derför att denne kommit att söka en tillflyktsort i hennes khadzar och
vidrört kedjan öfver härden.

Det finnes icke heller någon heligare ed än den, en osset, en
pachav, en tatar i Elbrus eller en ingusch i trakten af Vladikavkcs
aflägger, då han, hållande i kedjan öfver härden, uttalar följande ord:
»jag Bvär vid härdens kedja» eller stundom »vid det rena guldet i

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:46:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ymer/1888/0118.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free