- Project Runeberg -  Ymer / Årgång 10 (1890) /
194

(1882)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Wien till och med icke att för min skull för tillfallet uppacka, hvad
som i förväntan p& den nya lokalens fullbordande var nedpackadt i
lårar, och i Berlin, Paris, London och Leiden, lika väl som i de smärre
museerna och samlingarna, lemnades mig oinskränkt frihet till arbete
i afdelningar, som eljest icke voro upplåtna för besökande. Allt detta
oaktadt var det tydligt, att Öfversigten af det hela och möjligheten af
direkta jemförelser af större suiter måste vara betydligt försvårad.

. Tack vare en synnerligen enkel och snabb metod att kopiera
åtminstone snidade ornament,1 fann jag mig dock snart i besittning
af ett stort förråd af ytterst tillförlitliga afbildningar i originalens
storlek af såväl hela föremål som ornamentsdetaljer, afbildningar som
t. o. m. återgåfvo hvarje liten nyck hos snidaren eller hvarje liten
felskärning. Antalet af dessa »afgnidningar» växte under resans lopp
till en samling af öfver 3,000, att icke räkna mängden af
detaljritningar och skisser. Det har sålunda varit mig möjligt att efter
hemkomsten fortsätta de jemförande studierna af allt det i ornamentalt
afseende vigtigaste i flertalet af de europeiska museerna, och jag har
under detta arbete mer än en gång haft anledning att besinna värdet
af den horatianska satsen: »nonum prematur in annum».

Materialet har för öfrigt under mellantiden än ytterligare ökats,
såväl genom nya tillfällen till studier af europeiska museer, som
under Vanadis-expeditionen genom kopierande i museerna i Rio de
Janeiro, S:t Jago de Chile och Lima, i privatsamlingar på Nukahiva
och Tahiti samt i museerna i Honolulu, Tokio, Singapore och flerstädes
i norra Indien, framför allt i Calcutta.

Olyckligtvis är utgifvandet af detta rika material förenadt med
så stora kostnader, att jag ej ännu lyckats offentligen framlägga
resultaten af mitt arbete annat än i form af föredrag. Att sönderstycka
arbetet i småafhandlingar, har förefallit mig lika olämpligt, som
motbjudande. Då emellertid framläggandet af några af de vigtigare
teoretiska resultaten möjligen kan främja utgifvandet af det hela, torde
vara lämpligt att, tills vidare åtminstone, åt dessa egna en liten serie * i

1 Metoden består helt enkelt deri, att man lägger ett blad japanskt papper på
föremålet ocb gnider hårdt derpå med svart vax, hvarvid de upphöjda partierna å
föremålet aftecknas svarta på papperet. Härigenom framstå ofta detaljerna i ett
ornament tydligare och öfverskådligare än å sjelfva det vanligen enfärgade originalet, och
det bör för hvar och en, som är något förtrogen med de tekniska detaljerna i sjelfva
sniderierna, ej vara svårt att af dessa afbildningar bilda sig en lefvande föreställning
om originalen. Det är klart att, för erhållande af verkligt goda kopior, papperets
och vaxets godhet äro af lika stor vigt som öfning i deras användande. Fig. 12—16

i denna uppsats äro direkta fotografiska reproduktioner af sådana afgnidningskopior
utan retouche, fig. 22-29, 32, 35—38, 41—49, 52, 54 äro tecknade efter
afgnidningskopior, fig. 2, 17, 1H, 21, 30, 31, 34, 50, 51, 55 äro efter af mig utförda originalteckningar.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:47:10 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ymer/1890/0206.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free