- Project Runeberg -  Ymer / Årgång 10 (1890) /
207

(1882)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

hunger, så mycket svårare för honom, som han hela tiden får se på,
huru de lyckligare lottade njuta sin tillvaro inuti huset.

Om de offer, som böra bringas Tiki, och om de lämpliga
sorge-ceremonierna vid dödsfall, gaf Veétini noggranna föreskrifter, då han
strax efter sin död, på grund af föräldrarnas och (den då ännu
lef-vande!) systerns1 sönderslitande klagan, erhöll tillstånd att för en dag
besöka dem. Offren böra bestå af födoämnen, som begrafdes med den
döde. Då begrafningen på Mangaia bestod i att liken nedsänktes i
djupä hålor (en för de förnäma, en för gemene man), skulle offren
kastas efter dit. De bestodo af fem gamla kokosnötter, hvilka
öppnades, hvarefter saften uthäldes på marken. Derefter inlindades nöt*
terna hvar för sig i blad och tapa och kastades en och en, jemte
annan föda, ned i hålan, under det de sörjande för hvarje gång ropade
den döde vid namn och tillade: »här är din föda, ät den». Då den
femte nöten med tillbehör nedkastades, ropade de sörjande; »farväl!
vi komma ej åter till dig!» Enligt Rarotongansk sed skulle offret bestå
af hufvud och njurar af ett svin, en klufven kokosnöt och en kava rot.

Den härmed afslutade utflygten på det religiösa området, har
haft till syfte att, om än knapphändigt, visa inom hvilken krets
af idéer de öfolk rörde sig, för hvilkas konst, om man så får uttrycka
sig, i det följande skall redogöras. En del af de anförda exemplen
torde kanhända kunna lända till förklaring af företeelser på det orna*
mentala området, som eljest skulle vara obegripliga. Det är
nödvändigt att åtminstone i någon mån känna den poetiska kraft, hvaraf
dessa folk obestridligen voro mäktiga, för att rätt fatta den, låt vara
dunkla återspeglingen deraf i deras ornamentik.

B. Ornatnentik.

. I de flesta etnografiska museer och samlingar finner man ett slags
väl gjorda, slipade yxor af basalt, med rikt snidade träskaft, hvilkas
egendomliga form synes helt och hållet omöjliggöra yxans användning
för praktiskt bruk. Än äro de fyrkantiga, långsamt afsmalnande uppåt
mot 8jelfva yxan (fig. 4 och 5), än koniska (fig. 6), än mångkantiga
(fig. 7), eller sammansatta af dessa former så, att skaftets nedre del
till större eller mindre höjd är fyrkantig och den återstående öfre delen

1 Hon kom sjelf till underjorden på följande sätt. Onda andar, s. k. Oromatua,
plägade komma npp genom den klyfta på öns vestra sida, der solen och de döda
nedstego till underjorden, och utbreda sjukdom och död bland menniskorna För att
förebygga upprepandet häraf, kastade sig den sköna Tiki lefvande ned i klyftan, som
genast slöt sig efter henne. Efter den tiden måste solen och de döde söka sig en
annan nedgång till nuderjorden, men Tikis mål var vunnet, de onda andarna
åter-kommo ej mer.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:47:10 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ymer/1890/0219.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free