- Project Runeberg -  Ymer / Årgång 11 (1891) /
203

(1882)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

sedda för heligt bruk. De vanliga profana fläktorna hopflätades helt
enkelt af ett kokosblad eller annat palmblad af samma form, hvars
hufvndnerv fick tjena såsom handtag och stöd för det hela. Read
anför, att den fläkta, hvars handtag afbildas fig. 1:4, i missionsmuseets
gamla katalog upptages såsom: »helig fläkta, med hvilken presterna
bortjagade flugor vid människooffren». Re ads Asikt, att alla dessa
fläktor voro heliga redskap, kan jag ej annat än i allo dela och
upprepar min flerstädes uttalade Asikt om det religiösa elementets
ingripande och uppenbarelse i alla möjliga företeelser i polynesiernns
knlturlif.

Då Reads material således gör det mer än sannolikt, att man
beträffande fläkthandtagen var ända ned till de mest degraderade
sti-liseringsformerna fullt medveten om de heliga förebilder, ur hvilka de
utvecklat sig, vinner min i den första uppsatsen (s. 230 och flerstädes)
uttalade öfvertygelse om den symboliska betydelsen af äfven de längst
stiliserade formerna af Mangaias Tiki ornamentik, onekligen i styrka.

En del af de fläkthandtag Read afbildar äro, som synes,
beröf-vade den af palmblads-strimlor flätade fläktan och i stället omvirade
med tapa eller flätor af kokosfibrer. I denna lindning äro instuckna
ijädrar, människohår m. m., genom hvilka tillsatser föremålen erhöllo
sin gudomliga kraft (Ellis, II: s. 204). En sådan utstyrsel träffas
äfven på ett par paddel- eller klubbliknande föremål (fig. l:is och l:i4)
i samma samling, och Read anser dem dels redan därför, dels på grund af
uppgiften i London Missionary Society’s katalog, där de under n:o 55
be8krifvas såsom »two large paddle-shaped idols with fibre rope
at-tached», med rätta som gudasymboler, utan att dock försöka någon
vidare tolkning. De utgöra ett nytt skäl för att ej utan vidare taga
de med 2Y&t-ornamentik så rikt sirade »paddelformiga redskapen»
(jfr min föregående afhandling s. 234—238) för helt enkelt vanliga
paddlar.

Read ifrågasätter, på grund af att de två ifrågavarande
»paddle-shaped idols» genom storlek och form också lätteligen Bkulle kunnat
göra tjenst såsom klubbor, att äfven de bekanta klubborna från
Tonga-Samoa grupperna, hvilka utmärka sig genom sina konstanta former
och konstmässiga sniderier, möjligen kunnat stå i något slags samband
med religionen. Jag har också en gång själf, ehuru på en annan väg
än Read, börjat en undersökning af denna fråga, men ehuru jag ej
hyser ringaste tvifvel om att de ifrågavarande klubborna äro minst
lika mycket religiösa redskap, som vapen, var jag af brist på
tillräckligt material nödsakad att åtminstone tills vidare låta denna
undersökning hvila. Då man känner huru de religiösa föreställningarna
ingripa uti alla, äfven de skenbart mest profana områden af polynesier-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:47:18 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ymer/1891/0217.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free