- Project Runeberg -  Ymer / Årgång 11 (1891) /
216

(1882)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

dialekt-form, som här möter oss.1 Att tänka på en simpel
misskrif-ning är visserligen ett sätt att komma ifrån saken, men den är af så
stort intresse att den förtjenar en noggrannare undersökning.

Jag vill vid behandlingen af frågan om dessa gudasymbolers
betydelse ingalunda hafva lemnat oanmärkt, att man hos Ellis (II: sid.
220, 221) finner ännu ett par andra liknande symboler namngifha
bland dem han afbildar å sin titel plansch, och att båda dessa ställas
i förbindelse med guden Bongo. Hans fig. 5 (jfr fig. 3:s i min
föregående afhandling), som visar ett beläte sammansatt af fyra på
hvarandra stående bilder, den öfversta störst, de öfriga i successivt
af-tagande storlek, kallas nämligen »Terongo,1 2 en af de förnämsta
gudarna och hans tre söner», och fig. 3:2, en symbol, som i mycket
erinrar om fig. 4: j här ofvan, betecknas såsom »bild af Tebuakina, tre
söner af Bongo, en öfvergud på Hervey-öarna». Fig. 3:s eger
visserligen den likheten med de förut beskrifna symbolerna, att den är
bildad af flera figurer, men den skiljer sig i öfrigt så mycket från
dem, att den åtminstone ej på frågans nuvarande ståndp\inkt kan
ut-öfva något inflytande på min hypotes. Den andra symbolen däremot
(fig. 3:2) förefaller vid första påseendet viktigare. Det är skada att
den enda afbildning däraf som existerar, skall vara så otydlig, och
huruvida originalet finnes bevaradt, har jag mig icke bekant. Öfverst
synas två lika stora figurer i bredd och framför dem en något mindre.
Det är dessa, som skola föreställa de tre sönerna, Bang i, Mokoiro och
Akatauira.3 Därunder synas åtminstone tio horisontala sicksackband,
hvarjämte sådana löpa längs sidorna. Ett rombiskt hål närmast under
de två öfversta sicksack-tvärbanden, omgifvet af två upphöjda lister,
kompletterar utstyrseln. Jag vill ej med ledning af en så otydlig
afbildning gifva mig in på någon analys af denna symbols betydelse.
Jag vill endast anmärka den hnbituella öfverensstämmelse, som råder
mellan denna symbol och fig. 4: j. öfverst ha vi de tre småbilderna,
som motsvaras af de tre utskotten upptill å fig. 4: j. Det är dock att
märka, att hvart och ett af dessa måste tolkas såsom bildade af två
rygg mot rygg ställda figurer och att de sålunda tillsammans
representera %ej mindre än sex småbilder. De hafva följaktligen ingenting med
Bongos tre söner att göra. Så vidt man af den otydligt återgifna
ornamentiken å Tebuakina kan döma, finnes ej heller det egendomliga
ornament, som jag antagit vara karakteristiskt för Tanyaröa-symbolerna.
Sicksackornamenten kunna visserligen också representera en mångfald

1 Det bör kanske aumärkas att *Tariaroo» i tahitiskau (bör heta Taringaroo i

Hervey-dialekten), betyder »lyssnande öra».

3 Terongo är Kongo, med tillfogad bestämmande artikel.

3 Ymer 1890, sid. 204.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:47:18 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ymer/1891/0230.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free