- Project Runeberg -  Ymer / Årgång 12 (1892) /
73

(1882)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

de exotiska folken. Ett par på måfå utplockade anmärkningar kan ref.
dock ej undertrycka.

Såsom förut är nämndt, är en planiglob bland annat egnad åt
utbredningen af tatueringens två olika hufvudformer, den vanliga,
pigmenterade, och den ärrbildande. Här har förf. förbisett att ärr-tatuering
är den enda, som förekommer hos negritos på Philippinerna. Ref. har
själf sett sådan utföras och tillvaratagit det enkla instrumentet härför,
en skarpkantig bambuspån.

Utan att i allt dela förf:s åsikter rörande utbredningen af de olika
slagen af tatuering, sådan den är framställd dels på nämnda blad, dels
på bladet Oceanien, vill ref. blott fästa uppmärksamheten på att Påskön
ej är intagen inom området för denna sed, oaktadt bruket därstädes är
ganska högt utveckladt.

På blad I drager förf. gränsen för det område, där det s. k.
mongol-ögat förekommer, norr om Tibet, i st. f. att den enligt ref:s åsikt bör
dragas längs sydsluttningen af Himalaya. Ref. har i Calcutta
fotograferat en Leptscha-yngling från Dardjiling och i Dehli sex individer,
antagligen Bhutiyas (de kallades tibetaner), hvilka alla visa den nämnda
ögonformen fullt typiskt.

Texten till kartbladen hade med stor fördel kunnat göras betydligt
vidlyftigare. Särskildt hade ett hänvisande till åtminstone de viktigaste
källorna för markerandet af de olika kulturföreteelserna, varit af stort gagn.

Trogen sin gamla misstro till hvad man kort och godt skulle kunna
kalla museal etnografi, säger förf. i inledningen: »So ist auf die Ver-

breitung von Waffen, Geräten u. s. w. nur selten eingegangen, was
iibrigens auch darin seinen Grund hat, dass ich den Zusammenhang
der-selben selbst dann, wo er wirklich sicher konstatiert ist, dennoch nicht
von ethnographisch grundlegender Wichtigkeit und keineswegs fur so
bedeutsam halte wie das, was eingetragen ist. Letzteres bezieht sich
stets auf die grossen Grundlagen des Lebens, oder der psychischen
Auffassung» etc. Häremot vill ref. hafva gjort den invändningen, att
etnografen, då han söker utforska kulturutvecklingens gång, ej får
ensidigt fästa sig blott vid vissa företeelser, utan han måste taga med
i räkningen ett så allsidigt material som möjligt. Det år för öfrigt
ej lått att uppvisa områden i naturfolkens lif, där ej den »psykiska
uppfattningen» spelar en dominerande roll. Inom hela
formbildningens område, särskildt inom ornamentiken, visa sig psykologiska drag,
fullt så betydelsefulla och konstanta, som någonsin de, hvilka funnit
en berättigad plats i detta intressanta kartverk. Man må hoppas att
kommande etnografiska kartverk skola blifva i stånd att i vidsträcktare
mån än nu är möjligt, draga gagn af »museal-etnografiens» arbeten.

Om också åtskilliga, ej oviktiga enmärkniDgar kunnat göras mot
detaljer i Geri.ands arbete, innehåller det dock så mycket godt och är i stånd
att så vidga blicken och intresset för etnografiska frågor, att man ej kan
annat än önska verket en mycket stor spridning. Det är ett verk, som
har en viktig uppgift att fylla och som utan tvifvel kommer att göra
mycket gagn.

Hjalmar Stolpe.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:47:24 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ymer/1892/0083.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free