- Project Runeberg -  Ymer / Årgång 12 (1892) /
183

(1882)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

med namnet Thakur, hvilket den ofv&nnämnde gamle läraren påpekade
såsom ett bevis på den nutida släktens okunnighet, »ty de äro bonga’er,
men ej Thakur».

Dessutom hafva släkterna och familjerna särskilda gudomligheter.
Deras namn känner blott husfadern, och på sin dödsbädd hviskar han
det till äldste sonen. Vid vissa tillfällen offrar man ock åt
grans-gudomligheten (Sima-bonga), som tänkes såsom fordringsfull och farlig;
han kan framkalla ormar, tigrar eller sjukdom.

De förnämsta offren äro: Erok-sim (»sånings-hönan»), såningsoffret,
förrättadt vid regntidens början, för en god skörd; Hariar-sim (»den
gröna hönan»), ett offer förrättadt i september—oktober, då riset står
grönt; vid båda dessa tillfällen offras höns (en höna för hvart hushåll)
af offerpresten, som därvid uttalar vissa böneformler af innehåll att
»detta gifva vi eder (bonga’er), att i denna by ej må inträffa nöd
och sjukdom, magsmärtor och hufvudvärk», o. s. v. utförligt
specifice-radt. Köttet af hönsen kokas i ris och ätes af byns män. Förstlingen
af ’iri’ och gundli’ (Panicum, se ofvan s. 169) offras i augusti—september
och af riset i oktober—november; vid senare tillfallet offrar byns folk
gemensamt ett svin eller får; men skördefesten är dock årets största
offerfest. Den öras i januari under en veckas tid och kan sägas vara
en exponent för santallifvet i dess godmodiga gemytlighet och
sällskaplighet såväl 6om i dess råhet, ty dryckenskap och otukt florera
fritt under dessa dagar, och regeln är, att man därunder skall »tillsluta
ögon och öron». Offer af höns och svin förrättas såväl för byn i dess
helhet som för hvarje familj särskildt af familjens hufvud. Ungdomen
börjar dansen på eftermiddagen och håller på till nästa dags morgon.
Sista dagen egnar den manliga ungdomen åt bad och fiske. Därpå
följa besök hos släkt och vänner, som förlänga högtidligheterna med
ett par veckor.

Åt Sinj-bonga måste santalen offra åtminstone en gång i sitt lif
en get eller ett får; kan han, så är det godt att göra det en gång
hvart femte år. Detta är således intet regelbundet offer.

Vi närande om hextron; denna ingriper djupt och olycksbringande
i santalens lif och förhållanden: den föder fiendskap, den söndrar
vänner, den skiljer föräldrar och barn, hustru och man, ja, den har ock
födt mer än ett mord. Faktiskt är, att nästan i hvarje by finnas
qvinnor, som med vett och vilja hängifvit sig åt utöfvande af
alla-handa mörkrets konster och ställt sig under dämoniskt inflytande,
sådant de tänka sig det, för att öfva skada. De blanda t. ex. hår i
kreaturens foder, de känna giftiga plantor, som de om natten uppsöka
och tillreda, och det är intet tvifvel, att mer än en gång både sjuk-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:47:24 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ymer/1892/0193.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free