- Project Runeberg -  Ymer / Årgång 15 (1895) /
137

(1882)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Huru liten gamlingen af gudabilder än är, innehåller den dock
några af de mest populära.

Af buddhismens många gudar igenkänna vi i främsta rummet
gudinnan Kuan-yin, med ett barn i knäet, i två exemplar af hvitt
Kantonporslin. Det rar denna madonna-liknande bild, som kom
Franciscls Xavier, Indiens, Sundaöarnas och Japans apostel, att
utropa : »äfven djäflarna efterapa kyrkan!» Men det är ingen
efterhärm-ning af madonnan. Kuan-yin är nådens gud, stundom son, stundom
dotter af O mi tufoh (Amithuha), en af de fem eviga, andliga
Bud-dhas (Dhyåni-Buddhas) och född af en ljusstråle ur hans högra öga.
Trettiotre gånger har han förkroppsligats, än som man, än som qvinna,
ja t. o. tn, som djur, för att frälsa menniskorna. Ett af gudens mest
berömda verk är omvändelsen af den onda •anden Zen-zai, en
religionens farligaste motståndare. Omvändelsen var så fullständig, att
Zen-zai blef en af religionens beskyddare, och det är han, som här
fram-ställes sittande i Kuauyins knä. Han brukar hålla en skrifpensel
och en bok. En bok ligger också bredvid Kuan-yin. På hvardera
sidan om henne (här är hon framställd som kvinna) stå hennes
lärjunge, Hoang-Tchen-sai, med hopknäppta händer och tjenarinnan
Loung-Kou, och på fotställningen kräla två drakar, framställningar af de två
konungar öfver Kagas, ett slags ormgenier, högre stående än
menniskorna, hvilka tillbedja Kuan-yin. Sådan är den verkliga historien
om denna gud, en historia som skulle kunna förtäljas långt
vidlyftigare och som då skulle befinnas innehålla en långt djupsinnigare
symbolism än dessa korta drag låta ana. — Så hafva vi Ta-mo, i
Indien och Japan kallad Dharma, personifikationen af den
buddhisti-ska lagen, men också antagen som historisk person, såsom den där
införde huddhismen i Kina. Där skall han ha dött och blifvit
be-grafven, men då han en gång förnam att buddhismen var i fara i Indien,
stod han upp och skyndade dit, hvarvid han i hastigheten glömde
sin ena toffel kvar i grafven. Han framställes därföre här som en
sittande, leende gammal man med en toffel vid sidan. — Den
stor-magade, fryntlige guden, som med venstra banden håller ihop
mynningen på en säck, kan vara antingen Mi-lo-pou-sa, den kommande
Buddha, som vid slutet af denna världsperiod skall återupprätta
religionen och frälsa alla menniskor, eller ock Pou-tai, en kinesisk prest
under dynastien Liang (502—507 e. Kr.), som var ryktbar för sin
lärdom och helighet och därföre ansågs för en uppenbarelse af
Mi-lo-pou-sa. — Flera andra af buddhismens gudar förtjenade sitt särskilda
kapitel.

Af Taoismens (Tao-sse) otaliga gudar finnas blott några få. Den
mest populära gruppen, de tre gudomligheterna Fö, Chö och Lö saknas

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:47:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ymer/1895/0143.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free