- Project Runeberg -  Ymer / Årgång 15 (1895) /
150

(1882)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

märkande för japanen, är att dessa båda så himmelsvidt skilda
religioner kunna bestå sida vid sida, utan afund och strid. Egentligen
hyllar japanen lika mycket båda, och det var instruktivt att lägga
märke till den opartiskhet, hvarmed min lärde tolk kastade sina
slantar i offerkistorna, såväl i de shintoistiska, som i de buddhistiska
templen. »Man får se till att dela lika», sade han skrattande, då jag
interpellerade honom.

I den shinloisliska afdelningen hafva vi att i främsta rummet
märka elt fullständigt altare med alla tillbehör, sådant det uppsattes
i privata hem under de 40 dagar huset och dess invånare äro »orena»
genom dödsfall. Flera små bord, bärande en liten helgedom i form
af ett tempel, en Gohei och några offerkärl, allt omgifvet af ett
hvitt förhänge, utgöra denna helgedom, framför hvilken tvenne prester
i full ornat stå. Vid sidorna finnas ytterligare tvenne preBter af
lägre rang, en tempelmusiker och en prestinna. Alla dessa drägter
hafva ett ökadt intresse därigenom att de också visa den gamla
hof-drägtens utseende. Invid altaret hänga fanor af det slag, som bares
i begrafuingsprocessionen.

I en montre visas diverse attribut till den presterliga utstyrseln,
såsom egendomligt formade solfjädrar, halsband bildade af de båda
heliga symbolerna Magatäma och Kudatuma, sandaler, som bäras vid
sorg, olika för män och kvinnor, samt en kopparplåt, på hvilken
den dödes namn ristas och som nedlägges i kistan. Shintoisterna
jorda nämligen sina döda, buddhisterna bränna dem. En annan
medgift åt de döda är ett slags enkla, kryckformade käppar af hvitt
träslag, på hvilka de hafva att stödja sig under vandringen till den
andra världen. Symbolismens roll i Japan är i det föregående ofta
vidrörd. En i Japan ofta sedd symbol är ett smalt halmrep med
hängande halmtofsar, som är fästadt kring takkanterna af de flesta
hus. De kallas Shinie och häri får man förklaringen öfver deras
betydelse. Verbet shime betyder tillsluta, och f forna dagar gick denna
tillslutning eller stängning till på det sätt, att man knöt till dörrarna
med ett halmsnöre. Däraf har denna symbol, som tillika blifvit en
skyddande amulett, uppstått. Sådana Shime, som omgifva huset,
skydda mot onda andars angrepp. En sådan Shime är upphängd
under taket öfver altaret. En annan form af Shime är den s. k.
Daikodjime (i sammansättningar förändras shime till djime), hvilken
består af en spiralvriden, i ena änden tjock, mot den andra
afsmal-nande, halmknippa, hvilken man ser upphängd öfver ingångar till
tempelgårdar och annorstädes, ockBå för att utestänga de onda
väsendena. En gång såg jag en Daiko-djime, sotig och nedrökt, upphängd
i skorstenen i ett kök. »Hvad sitter den där för?» frågade jag —

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:47:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ymer/1895/0156.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free