- Project Runeberg -  Ymer / Årgång 15 (1895) /
156

(1882)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

väns, Ym.uzoi mi’s trohjärtade försäkran, att jag ej alls skulle göra
narr af hvad jag säg, utan var besjälad af uteslutande vetenskapligt
intresse, lyckades jag få vara med, och hvad mera var, jag fick dricka
allt det te, som vid dessa lektionstimmar bereddes efter en metod,
helt olika den vanliga profana. Det hela försiggick med ett allvar
och en noggrannhet, som om det gällt det viktigaste
undervisningsämne i världen. Och viktigt har detta ceremoniel varit för Japan 1
Det har utgjort en blnnd de viktigaste företeelserna i det sociala lifvet,
det har tryckt sin stämpel på landets konstindustri, ja det har t. o. m.
spelat en roll i den politiska utvecklingen.

Det skulle kräfva en hel stor afhandling att redogöra för
hvad teceremonien egentligen är. Man blefve tvungen att ord för
ord anföra- de på fjorton- och femtonhundratalen lagligen fastställda
statuterna, statuter, som bestämma den särskildt för ceremoniens
firande afsedda lilla byggnadens storlek, redskapens form och
beskaffenhet, ja ända till samtalsämnena och hela sättet att skicka
sig. Man måste redogöra för alla de olika skolor, som uppstått och
de karakteristiska, men ytterst minutiösa olikheter i formen hos den
använda redskapen, som utmärka dem, likasom den ock varierar inom
de flesta skolor, allt efter som det är sommnr eller vinter! Utan
egentligt samband med religionen, har ceremonien fått en hart när religiös
karakter. Den är oeh blir en af det gamla Japans mest
beaktans-värda företeelser, men ännu finnas många dunkla sidor däraf, som ej
blifvit tillgängliga för den europeiska forskningen.

Förutom modellen i full storlek af en teceremoni-paviljong, som
troget visar det inre af en sådan samt ett antal i ceremonien
deltagande personager och alla de vid en viss skolas (Yabtinouchi skolans)
sommarceremoni använda redskapen, finnes i ett par montrer en
samling af redskap tillhörande olika »skolor», hvartill intet annat museum
eger motsvarighet.

Midt på golfvet i salen står en Yoshivara-dam, iklädd en lysande,
guldstickad kostym, å hvilken de båda lyckogudarnn Dai-koku och
Yebisu samt en mängd andra lyckotecken äro broderade.

I fonden syneB en imitation af ett buddhistiskt altare. Den
mellersta af gudabilderna på detta är Amida-Buisu, som visar en
slående likhet med den kolossala bronsstaty af samma gud, den så
kallade Dai-Butsu, som vid den gamla hufvudstaden Kamakilra
höjer sitt hufvud öfver trädtopparna. De båda andra bilderna höra
egentligen ej hit, men hafva af brist på andra blifvit ditställda,
något som för öfrigt ej sällan förekommer i själfva de japanska
templen. Den svarta, mångarmade bilden är BotoMio-O, en
transformation af Kouan-nön (identisk med den kinesiska Kuan-yin),

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:47:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ymer/1895/0162.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free