- Project Runeberg -  Ymer / Årgång 15 (1895) /
158

(1882)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

död, brukar uppställas pä Jiso’s altare. Egendomligt utskurna, tunna
träspänor med inskrift äro provisoriska grafskrifter, upptagande den
dödes posthuma, af en prest gifna namn och namnet pä den sekt den
af-flidne tillhörde. Ribbans form skall symbolisera den buddhistiska läran.

Med anledning af Jiso kan jag ej underlåta att anföra en vacker
sed i Japan. Man antager att de aflidna små barnen, som ej genom
egen förtjenst kunnat vinna paradiset, måste vänta på den hitre
stranden af den flod, som skiljer dem från det efterlängtade målet.
Något måste de göra för att förtjena att få komma öfver floden, och
därför få de arbeta på att bygga en brygga öfver den, och de tänkas
oaflåtligt gå och kasta små stenar i floden. Det går långsamt med
detta brobyggande, men efterlefvande kunna hjälpa dem, genom att
i förbigående kasta upp en liten sten till de JÉso-bilder af sten, som stå
öfverallt vid landsvägarna. Sällan underlåter vandraren, då han ser en
«/tso-bild, att egna denna tanke och denna hjälp åt de små aflidna, och
därför hafva i tidernas längd en mängd bilder blifvit i det närmaste
öfverhöljda af Bmåstenar, så att på sin höjd deras hufvuden sticka
upp ur de ofta rätt stora stenrösena.

Ett annat offer är ej mindre egendomligt. Det är vanligt hos
de rättrogne att man egnar en del af året till vallfärder till heliga
platser, och man möter öfverallt på vägarna pilgrimer, oftast
egendomligt kostymerade, hvilka vandra omkring till t. ex. Kuan nons
33 tempel, till toppen af vulkanen Fuji-no-yama o. s. v. Vid templen
offrar pilgrimen sina under vägen utslitna halmsandaler och
upphänger dem på staketet framför de två kolossala »tempelvaktarne»,
Niyo, som bevaka ingången till de buddhistiska tempelgårdarna. Men
det har blifvit brukligt att låta göra sandaler af mer än vanlig
storlek för detta ändamål. Ju längre väg att vandra, desto större
sandaler offrar man för att vinna gudens bistånd. Jag lyckades att vid
Dai-Butsu vid Kamakura få tillhandla mig, förutom några som offer
uppställda takpannor, några ainslånga halmsandaler, men såg på
hemvägen en nära sex fot lång sandal, fastbunden i kronan af ett
träd vid vägen.

En samling amuletter, som säljas vid templen, och med hvilka
hvarje pilgrim förser sig, hvarhelst han drager fram, fyller en
glaslåda och vore fortjent af en detaljerad skildring, som dock måste sparas
till annat tillfälle.

Kring väggarna i denna sal hänga flera religiösa målningar, som
likaledes kunde gifva anledning till vidlyftiga exkursioner på
mytologiens område. Många af dem äro synbarligen af en respektabel ålder,
men olyckligtvis låter sig denna ej utan djupgående studier fastställas,
ty de religiösa målningarna äro aldrig signerade. Ämnet var för högt,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:47:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ymer/1895/0164.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free