- Project Runeberg -  Ymer / Årgång 16 (1896) /
28

(1882)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

inga skriftliga urkunder af något som helst slag till ledning för
forskaren förekomma. På grund däraf har man måst nöja sig med
att draga kvintessensen ur alla muntliga meddelanden och genom
jämförelser så småningom leta sig fram till det sannolika. Därtill
kommer, att folket i allmänhet synes haft ganska oklara religiösa
begrepp och endast dunkla uppfattningar af sin egen mytologi, samt
på grund af vidskeplighet till och med varit mindre angeläget att
samtala i detta ämne. Forskaren råkar äfvenledes ofta i bryderi
genom motsägande meddelanden, hvilket beror därpå, att hvarje by
fordom intog en så isolerad ställning, att detta — i äfven mycket
nära hvarandra belägna byar — gaf anledning till de mest konträra
religiösa åskådningssätt och mest motsägande dogmer.

I all denna förvirring och i trots af alla svårigheter, har det dock
varit möjligt att uppspåra de egendomliga gemensamma drag, som
genomgå de mångfaldiga traditionerna, och att på skelettet af sådana
grunddrag bit för bit så småningom sammanfoga detaljerna till ett
tämligen skapligt helt.

Gudomsidéen — i form af tron på existensen af en osynlig
öfvernaturlig makt, som kontrollerar eller utöfvar inflytande öfver
de jordiska tingen och företeelserna, — har alltid varit erkänd i
Fidji, men afgudadyrkan — i ordets inskränktare bemärkelse — har
dock aldrig praktiserats. Något försök har aldrig förekommit att
forma materiella bilder, föreställande gudomligheterna, eller att
dyrka himlakropparne, elementen eller dylikt.

Det ord, som på Fidjispråket representerar gudomligheten, är
KaloUy men det är att märka, att detta ord egentligen endast
betyder någonting »superlativt*, någonting stort, förunderligt eller
märkvärdigt, vare sig godt eller ondt. Anmärkningsvärdt är äfven,
att Ostpolynesiens afgudabilder synas vara alldeles okända för
Fidji-boarne, i hvilkas polyteistiska religion de dyrkade föremålen
sönderfalla i tvenne hufvudafdelningar, Kalon-vu eller verkliga gudar samt
Kalou yalo eller gudar af lägre rang, till hvilka räknas dödlige, som
blifvit upphöjde till sådan rang, heder och värdighet efter döden,
starkt påminnande om Greklands demoner. Äfven andra
kanoniserade föremål hörde till denna afdelning. Kalou-vu eller de verklige
gudarne ansågos odödliga, men Kalou-yalo voro underkastade de
menskliga passionerna, ja äfven döden, ehuru de på sätt och vis
voro höjda öfver menskligheten. Till denna andra klass hörde ej
blott andarne af aflidna höfdingar, hjältar och personliga vänner,
utan äfven monster samt allehanda vidunderliga djur och föremål.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:47:48 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ymer/1896/0028.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free