- Project Runeberg -  Ymer / Årgång 19 (1899) /
245

(1882)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

men tillintetgjordes slutligen 1S49. Baben själf hade redan 1845
blifvit fängslad i Sjiras. Han flydde till Ispahan, men blef snart åter
fången och slutligen, 1850, afrättad. Under sin fängelsetid skref han
vidlyftiga arbeten, som innehålla hans lära.

Samma år, som baben afrättades, stod en fruktansvärd strid
mellan babisterna och regeringstrupperna vid Zinjan, hvarpå följde
afrättningen i Teheran af sju ledare för babismen, de s. k. sju
martyrerna.

År 1852 gjorde babister ett attentat mot sjahens lif, hvilket
misslyckades och blott förorsakade svåra förföljelser. Sedan dess ha de
hållit sig stilla och blifvit jämförelsevis skonsamt behandlade. Men
babismen hade genom de förföljelser, för hvilka den redan varit
utsatt, vunnit en lifskraft, som den kanske annars ej skulle ha haft.

Efter det första vilda utbrottet af förföljelse och motstånd
flyttades babismens hufvudkvarter till Bagdad, där Mirza Jahia, kallad
Hazret-i-Ezel, erkändes som kalif eller babens efterträdare; hans
närmaste man var hans halfbror, Mirza Hcsein Ali, vanligen kallad
Beha, hvilken under denna period genom sina skrifter ytterligare
utvecklade babismens lärosystem.

Efter 10 år i Bagdad (1853—1863) flyttades babisternas
hufvud-säte af den turkiska regeringen först till Konstantinopel och sedan
till Adrianopel. Här förklarade Beha sig som Mahdi eller profetens
verkliga inkarnation, hvilken baben blott förutsagt och hvilken
öfverginge Guds alla föregående manifestationer.

Härpå följde blodig splittring i två partier, behaister och ezelister,
hvilka endast ytligt försonades, därigenom att Beha begaf sig till Acre
och Ezel till Cypern. Båda göra anspråk på den uteslutande
ledningen af babismen, men Beha har dock ett betydligt öfvertag.
Beha-isterna lära utgöra 19/a0 af alla babisterna.

De stora förändringar, som babismen undergått, synas snarare
ha stärkt än försvagat den. Enligt lägsta beräkningar utgöra
babisterna i Persien numera minst en half million.1 De finnas bland
alla samhällsklasser, från ministrar och hofmän till tiggare, och ha
många anhängare bland det muhammedanska prästerskapet.

Det har påståtts, att babismen skulle ha politiska och sociala
tendenser, men detta bevisas tydligen af deras skrifter vara falskt.
För närvarande äro babisterna lika lojala som några andra.
Babismen är en religiös rörelse, först och främst riktad mot korans fana-

Cürzon skattar deras antal till närmare en million.

1

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:48:15 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ymer/1899/0267.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free