- Project Runeberg -  Ymer / Årgång 23 (1903) /
115

(1882)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Departementen utefter Pyrenéernas norra sluttning samt längs det
franska centralmassivets västliga utlöpare, på ömse sidor om
floden Dordogne, kunna anses som centra för denna kultur. I
Périgord, särskildt i floderna Vezéres och Corrézes djupa, af den
rikaste naturskönhet smyckade dalgångar formligen vimlar det af
hålor och klippskjul, som en gång utgjort tillflyktsorter för
stenål-dersfolket. Det är i trakten af den nuvarande järnvägsstationen
Les Eyzies, nära byn Tayac, som de förekomma talrikast. Där
ligga La Madelaine, Gorge d’Enfer, Laugerie-Basse, tidigast
undersökta och nu vidtberömda för de fynd de lämnat. Ännu för ett
tiotal år sedan stammade af alla den äldre stenålderns gravyrer och
skulpturer från departementet Dordogne. I Pyrené-departementen
har Piette utfört flertalet af sina intressanta undersökningar och
inom speleologernas — grottundersökames — kretsar äga namnen
Brassempouy och Mas-d’Azil i Landes och Ariége en klang, som
väl kan mäta sig med de nyssnämndas. I en dylik grotta, där
benen af forntidens djur hvila, är det äfven som den heliga
jungfrun i Lourdes uppenbarat sig för sina trogna. I Spanien,
England, Belgien, Schweiz och Österrike ha likaledes några enstaka,
mer eller mindre’lyckade försök till konstnärlig produktion
anträffats. Stort uppseende väckte på sin tid ett par i grottan
Kessler-loch vid Thaingen väster om Bodensjön funna graverade
framställningar af räf och björn, hvilka af Lindenschmidt påvisades vara
förfalskningar, utförda efter två i en allmänt spridd barnbok
förekommande figurer af dessa djur. Förfalskningen var nära att bringa
äfven de äkta fynden i misskredit, men i det stora öfvervägande
antalet fall lämna fyndomständigheterna en garanti för, att de
föremål, som påträffats, ej äro understuckna.

Om man tager i betraktande de motiv, som af denna tids
människor användas vid den konstnärliga framställningen, finner man, att de
hufvudsakligen hämtats från djurriket. Och dessa djurbilder äro oftast
tillkomna för sin egen skull, icke anbragta å några praktiskt
användbara föremål, utan utförda med ett suveränt förakt för
nyttighetshän-syn, blott därför att upphofsmannen velat erfara skaparglädjen. Äfven
människan, dels isolerad, dels framställd i vissa situationer, har tjänat
som modell. Ytterst sällsynta äro växtmotiven, under det att
däremot de geometriska ornamenten i stor utsträckning fått användning,
då det gällt att utsira de i dagliga lifvet brukade benredskapen.

Dessa geometriska motiv utgöras af mer eller mindre
regelbundna anordningar af räta, krokiga, vågiga eller brutna linjer.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:49:37 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ymer/1903/0122.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free