- Project Runeberg -  Ymer / Årgång 23 (1903) /
128

(1882)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

åtminstone ha något att fröjda sina ögon med, när magen
knotar.

Vi sågo, att föremålen för den figurliga framställningen under
kvartärtiden visa två faser: först uppträda kvinnogestalterna, så
jägarens näringsdjur. Dessa arbeten måste härröra från män; de
måste uppfattas som framställningar af de naturobjekt, hvilka
lifli-gast intressera mannen såsom sådan och såsom jägare, nämligen
kvinnan och vildtet. Så är det då åter de eviga drifkraftema
kärlek och hunger, som skapat denna konst. Dess produkter kunna
betraktas som de primitiva jägarstammarnas »sup- och bordsvisor»,
som deras erotiska visor.

Åkerbrukaren däremot för en jämnare, städse lika hård och
vanligen lika lönande tillvaro. Han har ett mera jämnt arbete
och mindre tillfälle till lättja, på samma gång äfven mindre eggande
sysselsättningar. Egendomsbegreppet har vunnit större rum, det
ges familjemedlemmar, slafvar, husdjur, med ett ord nog att tänka
på. Hos honom dröjer det också länge, innan konsten på nytt
hinner kämpa sig fram till en ny och rik utveckling.

Litteratur.

L. Capitan: Association Française pour l’avancement des sciences.

Congrès de Montauban (Août 1902). — Revue de l’école
d’anthropologie de Paris 1902, 10.

L. Capitan & H. Breuil: Les gravures sur les parois des grottes pré-

historiques. La grotte des Combarelles. — Revue de l’école
d’anthropologie de Paris 1902, 1, Supplément.

L. Capitan & H. Breuil: Les figures peintes à l’époque paléolithique

sur les parois de la grotte de Font-de-Gaume (Dordogne). — Revue
de l’école d’anthropologie de Paris 1902, 7.

E. Cartailhac: Les cavernes ornées de dessins. La grotte d’Altamira,

Espagne; »Mea culpa» d’un Sceptique. — L’Anthropologie, 13(1902).

F. Daleau : Les gravures sur rocher de la caverne de Pair-non-Pair. —

Actes de la société archéologique de Bordeaux 1897.

E. Harlé: La grotte d’Altamira près de Santander (Espagne). —

Matériaux pour l’histoire de l’homme. 1881.

H. Hildebrand: De förhistoriska folken i Europa. Stockholm 1880.

M. Hoernes: Urgeschichte der bildenden Kunst in Europa. Wien 1898.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:49:37 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ymer/1903/0135.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free