- Project Runeberg -  Ymer / Årgång 23 (1903) /
199

(1882)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Set.1 Om denna åsikt är riktig — den är så nyligen framställd
och har mig veterligen ej blifvit underkastad någon kritik från
sakkunnigt håll — så har man i denna sinnebildliga framställning velat
spåra en rätt långt gående symbolism, hvilket är så mycket mera
berättigadt, som de egyptiska myterna i allmänhet äro rika på
symbolik.

Guden Set är nämligen det ondas representant, som sådan i
strid med sin broder Osiris, det godas, fruktbarhetens och kulturens
gud. I motsats härtill är Set
ofruktbarhetens och torkans representant,
öknens herre. Dessa bröders strid
anses syfta på den ständiga striden
mellan öknen och det odlade landet,
sådan den från äldsta tiden pågått i
Egypten. Att man låtit öknen
företrädas af okapin, som sannolikt före
landets uppodling förekom i Egypten
men sedan trängdes undan mot
söder, först till ökentrakterna och
slutligen till de skogstrakter, där den nu anträffats, kan ju anses fullt
förklarligt. Härtill kommer att Set-djuret — d. v. s. den förmodade
okapin — förekommer afbildadt å gamla egyptiska
jaktframställningar, dock aldrig som villebråd vid jakter från konstnärens egen tid,
utan endast vid de mytiska sagohjältames jakter, hvilket synes
antyda, att djuret i fråga vid den tid teckningarna gjordes redan var
fördrifvet från Egypten.

Står sig denna åsikt inför en kommande kritik, då skulle vi i
okapin ej blott ha att se en nära släkting till de utdöda tertiära
giraffdjuren, utan till på köpet i densamma kunna hälsa en gammal
egyptisk gud, som efter att ha varit glömd i årtusenden i det inre
Afrikas mest otillgängliga skogstrakter, nu vid sekelskiftet af
vetenskapen upptäckts och dragits fram ur glömskan.

1 Jfr A. Wiedemann, Das Okapi im alten Ägypten, i »Die Umschau, årg. 6
(1902), h. 51. — För min egen del måste jag säga, att jag efter granskning af till
buds stående afbildningar af guden Set ej finner likheten med okapin vidare slående,
ehuru vissa öfverensstämmelser, exempelvis det långt utdragna käkpartiet, onekligen
förefinnas. Jag ställer mig därför tämligen skeptisk gen t emot hela Set-hypotesen och
nöjer mig med att referera.

Fig. 3. Kranium af okapi-hane.

Efter Forsyth Major.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:49:37 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ymer/1903/0207.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free