- Project Runeberg -  Ymer / Årgång 24 (1904) /
136

(1882)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Ett samhällsextrem i motsatt riktning, som alltigenom beror på
frivillighet, kan man finna i ett handelssällskap, som består af
köpmän från de mest olika nationer och länder, engelsmän, ryssar,
perser, japaner och kineser. En sådan förbindelse kan ju ofta vara
synnerligen lös, men icke sällan blir den starkare än de
ursprungliga naturliga förbindelserna. En engelsman, hvilken såsom medlem af
ett sådant sällskap sålde vapen åt ett folk, som vore i krig med
hans fädernesland, vore ett exempel på ett sådant fall.

I en hel mängd förhållanden sammanfalla i viss mån de båda
olika slagen af samhällen. Medlemmarne af en förening för något
visst ändamål i en stad tillhöra i regel också samma stad och
därmed samma kommun, samma land och folk. Men det är att
observera, att det ej är denna gemensamhet, som är det konstitutiva för
föreningen. Det som för människorna tillsammans i föreningar är
icke blodsbandet utan gemensamhet eller likhet i social ställning,
i sysselsättning, åsikter och stämningar o. s. v. »En konservativ
millionär kommer ej att ansluta sig till en socialistisk
arbetarförening, äfven om en af hans fattiga släktingar sitter såsom ordförande
i densamma.» Blodsbandet och samhällsinstinkten ha föga med
hvarandra att göra.

Författaren ingår så på en undersökning af samhällsinstinkten
och dess olika utbildning hos olika klasser af människor, särskildt
hos man och kvinna. Resultatet af denna undersökning blir, att
han finner samhällsinstinkten utbildad egentligen blott hos mannen
men endast föga hos kvinnan. Hos henne är däremot ,

kärleken till make, barn och släkt, starkare utbildadt än hos mannen.
Kvinnan kan sålunda betraktas som medelpunkten och den
sammanhållande kraften i de primära samhällena, mannen åter i de
sekundära. Dessa samhällen äro af olika art och stå ofta i motsatt
förhållande till hvarandra, så att en kraftig utveckling af det ena slaget
af samhällen ofta går hand i hand med en upplösning af det
motsatta slaget.

Samhällsinstinkten kan icke enligt författarens mening hafva
uppkommit ur familjeinstinkten, utan dessa båda slag af instinkter hafva
uppkommit fullkomligt oberoende af hvarandra. Så är förhållandet
redan bland djuren. Såväl bland de högre som bland de lägre
djuren finnas både sällskapliga och osällskapliga arter. De djur,
som tillhöra de senare arterna, förena sig endast under vissa tider i
större grupper, hvarvid könsdriften och ungarnes uppfödande äro de
drifvande krafterna. Men så snart ungarne blifvit vuxna, upplösas

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:49:58 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ymer/1904/0144.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free