- Project Runeberg -  Zimmerwald. Socialistisk månadstidskrift / 1918-1919 /
241

(1918-1921)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

fördomsfullhet. Bäst sker detta på scenen, och teatern blir därför en
sprudlande källa till ljus och glädje och även en allvarlig väg till djup
vishet. _

De stora industriernas socialisering hör också gälla teatern. I den
privatkapitalistiska ekonomien är dock de flesta teatrar huvudsakligen
industriföretag, där pjäsfabrikanter erbjuder åt grosshandlare med
aktörer och aktriser färdiga varor eller på beställning levererar önskade.
Den källa till högsta konstnärliga njutning, Bichard Wagner i sin bok
Konsten ooh revolutionen kallade teatern, blir denna först när den blir
en hela folkets teater, frigjord från såväl hovens som bourgeoisins
för-mynderskap. Det kommer även i fullständigt socialiserade land att
finnas stora städer, där de bästa teatrarna är belägna och arbetarnas
konstlängtan kan stillas. Skådespelare, sångare, musiker, scenarbetare utför
en verksamhet lika värdefull som någon annan, och de kommer att hå
full rätt att leva av det arbete för vilket de lever.

Är nu den socialistiska rörelsen den dag som är redan berättigad
att i konstmogna massors namn ställa vittgående anspråk på teatern
eller är den estetiska njutningsförmågan hos denna rörelses medlemmar
ännu så outbildad, att det först fordras mångårig skolning av smaken
medels böcker, föreläsningar, uppläsningar, populärkonserter, innan man
med säkerhet kan räkna med tillräckligt intresse för stor konst och i
detta ,syfte skapa en folkteater av hög rang? I allmänhet torde man
kunna konstatera, att arbetarna har ett starkt krav att ej heller på detta
område längre stå tillbaka för de hittills privilegierade, att visa sig
likvärdiga, ja, mervärdiga än dem, att de känner en längtan att även
konstnärligt visa sig mogna. Upplysande programhäften i stället för den
vanliga programlappen underlättar utmärkt förståelsen. Hos de
intelligentare kan man gott skärpa fordringarna, de bemödar sig att följa med,
endast de dummare blir från början borta.

Folkteatrarna är vidare ej hänvisade uteslutande till
fabriksarbetare och hantverksgesäller. Handelsbiträdena, de tallösa stats- och
privattjänstemännen av lägre lönestandard, folkskollärarna, de medellösa
studerandena, de andliga arbetarnas sämst avlönade lager överhuvud hör
också till socialismens skaror, vars kamp de kämpar med. Dessa
människors konstnärliga behov står redan högre eller kan dock lätt utvecklas
högre än denna välmående borgarklass menar, som själv föredrar
operetter och äktenskapsbrottsfarser. För dessa finns, kan man invända,
redan billiga platser. Ja, men icke i tillräckligt antal. Och hur skall en
lärare kunna entusiasmera de honom anförtrodda barnen för skönheten i
klassiska diktverk, vars framställning han aldrig kommit i tillfälle att

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:53:10 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/zimm/1918-1919/0308.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free