- Project Runeberg -  Zimmerwald. Socialistisk månadstidskrift / 1918-1919 /
535

(1918-1921)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

staltar mönstertttställningax i antikvitetsvård. Rapporten. sysslar *
utförligt med en ny modernare katalogisering av museiföremålen,
utbildning ’av statliga uppköpare, upprättande av landsortsmuseer,
och framhåller som en sak av utomordentlig vikt och brådskande
natur skapandet av nya institutioner ”på de konstområden som
hittills försummats i Ryssland, exempelvis ett museum för
orientalisk konst, ett för skulptur och ett för den yngsta konsten’’.

Så här lyder dessa påstådda konsthatares rapport beträffande
Kreml-galleriet:

”Tavelgalleriet i det forna Kreml.. . här varit föga tillgängligt.
Upphängningsförliållandena motsvarar inte ens de elementäraste
musei-krav. Målningarna liar utan något system permanent placerats på
väggarna och åtskilts från varandra av ett trångt mellanrum, som gjort en
intelligent .uppskattning av galleriet omöjlig. Och vad värre är: många
tavlor har på grund av olika atmosfäriska förhållanden farit mycket illa,
de visar hål och på åtskilliga håll har målningen nötts av, saker som
hotar att alldeles förstöra tavlorna. Katälogiseringssystmet var
bedrövligt: dukar från holländska skolan hade påförts italienska mästare, och
förstklassiga saker var oklassificerade medan sekunda saker av misstag
tillskrevs första rangens mästare.

Kollegiet har beslutat bortföra från slott-sgalleriet målningar av
intresse för; den vetenskapliga undersökningen och överföra dem till
Ku-miantseff-museet, där de efter restaurering och undersökning må utställas
till offentligt beskådande. Bland dessa är några dukar av Rembrandts
skola, två primitiva holländare, ett florentinskt porträtt från 10:e
århundradet, en skiss av Rubens och ett antal dukar av italienska mästare från
1600-talet.”

Levande konst och konstnärer.

Detta vad rör konstskatterna från fordom. Sådana fakta som
de här relaterade, sammanställda med nationaliseringen, skyddet
och understödet av alla betydande konstsamlingar( däri inräknat
det ryktbara Tretiakoff-galleriet i Moskva), visar tillräckligt
bolsjevikstatens vördnad för de från föregående generationer ärvda
konstskatterna. Men viktigare än denna fråga är frågan om vad
man gör för samtidens konst och konstnärer.

Yad kan en stat göra för konstnärerna? Bolsjevikstaten har
gjort en sak som ingen annan stat någonsin tänkt på att göra. Den
har givit dem ett tillfälle att göra något för sig själva. Den har
inte ”beskyddat” dem — den har inte tänkt ut dumma
byråkratiska scheman för fabricerandé av snillen genom statspensioner —

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:53:10 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/zimm/1918-1919/0607.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free