- Project Runeberg -  Zimmerwald. Socialistisk månadstidskrift / 1921 /
136

(1918-1921)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Liksom under den stora franska revolutionen jakobinerna ryckte
makten till sig därför att de var det livaktigaste, radikalaste folklagret,
sa var också förhållandet på hussitkrigets tid i Böhmen. Men därav
förstår vi också, att under sådana omständigheter i deras seger också redan
låg fröet till dé kommande nederlagen. Ty de inbördes motsträvande
elementen, Prag-borgarna och adeln, som inte ville veta något som helst av
ens taboriternas mycket måttfulla kommunism, hade sammanhållits
endast av den gemensamma nöden, av rikets oc-h kyrkans ursinniga
förföljelse. Och så snart tiden var inne för kejsares och påves försoning, så
var det också slut med Tatoor-kommunisternas inflytande.

Mellan taboriterna ooh adelspartiet, på vars sida också Prag-borgarna
som blivit förmögna kämpade, ägde en drabbning rum den 30 maj 1434,
i vilken de förra tillfogades ett avgörande nederlag. Ännu. en tid
tolererades taboriterna. Men med deras kommunism var det redan förut
slut-Ty av en sådan kommunism som taboriternas kunde endast de fattiga
ha varaktigt intresse. Taboriterna ihade emellertid på sina många
krigståg blivit välmående. Ungefär tjugu år efter deras nederlag besökte
Aeneas Sylvius staden. Kautsky citerar ett ställe ur hans redogörelse.
Det heter däri: ”Dessa människor äger talrika och dyrbara husgeråd och
oerhört stora rikedomar. Ty på denna enda plats har de sammanfört
bytet från flera folk. De ville en gång i allt leva. efter kyrkans sätt
och höll allt gemensamt: de kallade sig inbördes bröder... Men nu lever
envar för sig ooh de ena svälter medan de andra fnissar.”

Trots detta ansågs taboriterna ännu av Böihmens makthavare för
farliga och de tvangs att utlämna sina präster. Deras kommunism Ihade
återvänt till sin andliga utgångspunkt, till religionen. I den mån
resterna av dem inte slogs i kooperativt organiserade landsknektsband på olika
slagfält i främmande herrars tjänst, levde deras ättlingar som ”böhmiska
bröder”. Deras kommunism bestod numera i en mer än vanligt nitiskt
bedriven .välgörenhet.

Om det också ej finns många beröringspunkter mellan den
modär-na -och den medeltida kommunismen — ett har de dock gemensamt: sin
verkligt revolutionära anda. Kautsky säger härom (Vorläufer des
neue-ren Sozialismus):’ ”Den urkristliga kommunismen var opolitisk oöh
dådlös. Däremot har den proletära kommunismen allt från medeltiden med
naturnödvändighet strävat att under gynnsamma omständigheter bli politisk
och rebellisk. Liksom den nuvarande socialdemokratin (1909!) sätter
också den som sitt mål proletariatets diktatur som
verk-isammastle medel a,tt iinföra det k o mm un i st d s ka
samhälle t.”

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jan 9 18:51:00 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/zimm/1921/0139.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free