- Project Runeberg -  Zimmerwald. Socialistisk månadstidskrift / 1921 /
227

(1918-1921)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Gorkij skiljer sig också från de övriga ryska diktarna i ett
annat avseende. Han är den ende som undgått att bli
gripen av den -religiösa mysticism, som återspeglar sig i en
del av de ryska författarnas senare produktion.
Dostojey-s k i j började som en oppositionell natur ock blev som sådan
förvisad till Sibirien, där han utvecklades till den religiöse
mystikern sådan man lär känna honom genom ”Bröderna Ivaramasov”,
”Idioten” m. fl. Gogol började också på samma sätt. . I
”Revisorn” : t. ex. gisslar han skarpt den allmänna korruptionen i
Ryssland överhuvud samt ämbetsmännens översitteri mot
underordnade och kryperi mot överordnade. Slutet blev detsamma för
honom som för Dostojevskij: ångrande sin tidigare litterära
verksamhet slutade han med att hemfalla åt religionsgrubbel och
mysticism. Tur g en j ev utgör heller intet undantag i detta fall.

Även han började som rabulist––”Ur en jägares dagbok” är den

*



mest svidande vidräkning med livegenskapen — och slutade som
motståndare till sin-ungdoms ideal. Med Tolstoj var
förhållandet enahanda: om hans utveckling från materialist till varmt
religiös, låt vara icke med samma inslag av mysticism som hos
exempelvis Dostojevskij, får man en god bild om man läser Anna
Karenin, där hjälten Levin är Tolstoj själv.

G o r k i j däremot utgör en kontrast till de här nämnda
författarna i detta avseende. Ehuru ingen ytlig typ står han
främmande för det mystiska och övernaturliga och han är samma
rabulist iru, som när han som 24-åring framträdde med sitt första
alster. Vid sidan om medlidandet är trotset det
förhärskande draget hos Gorkij. Dessa två drag anser Gorkij vara det
mänskliga framåtskridandets förnämsta hävstänger. När andra
lider, lider Gorkij, när andra kämpar, kämpar Gorkij med,
förutsatt att kampen gäller det goda och rätta. ”De tappras vanvett är
livets visdom”, har Gorkij sagt. Själv är han en av dessa tappra
som sätter det helas väl före det egna jaget.

Ett mycket intressant kapitel är Gorkijs märkliga
levnadsbana. Hans egentliga namn är Alexej M. Pjeskov och hans dagar
börjar räknas år 1868, då han såg dagens ljus i ett fattigt
tapet-serarehem i Nisjni Novgorod. Fem år gammal förlorade han sin
far och vid nio års ålder blev han därjämte moderlös. Från denna
tid liknar Gorkijs liv i mångt och mycket Jack Londons, i det
han prövat en mångfald yrken. Vid moderns frånfälle satte hans
farfar honom i skomakarlära, från vilken han emellertid rymde;

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:53:44 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/zimm/1921/0233.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free