- Project Runeberg -  Zimmerwald. Socialistisk månadstidskrift / 1921 /
454

(1918-1921)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ligtvis icke var tillräckliga för att i handling genomföra alla
planer, allrahelst i en stat, som överfölls från alla sidor och
kämpade en förtvivlad kamp för sitt liv. Men mycket hann vi
dock få i gång och åtskilligt därav har ännu bestånd.

Teaterns väsen är att vara en anti-individualistisk, en
folkets egen offentliga konst. Urbilden för varje teater är den
stora arenan med de tusentals platserna. Teatern är icke till
för ”de ensammes aristokratiska kultur”, icke för den ”intima”,
”säregna”, ”personliga” smaken. Det är icke någon tillfällighet,
att teatern och dramat, vilka man kan säga ha fötts två gånger,
hos antikens greker och under den kristna medeltiden, vid båda
tillfällena uppstod ur de offentliga ceremonierna vid religiösa
folkfester, alltså ur företeelser, vilka, bland allt vad dessa
kulturer hade att uppvisa, var i den största
utsträckningen gemensamma för alla. Grekernas dionysiska fester, ur
vilka deras tragedier utvecklades, var uttryck för deras längtan
att kunna befria sig från personlighetslivets hindrande band och
uppgå i allsjälen. Dessa tragedier utvecklade sig ur den s. k
kören, vilken ursprungligen var publiken själv. Hur paradoxalt
det än må låta, kan man därför säga, att publiken fanns
före teatern. I sitt innersta väsen är skådespelet sådeles en
folkfest, en folkets konst. Ty det, som ska kunna sätta en
massas känslor i rörelse, måste stamma just ur denna massas
känslor.

Teatern är säkerligen den konstform, i vilken det kommande
socialistiska samhället ska finna sitt fullödigaste uttryck. En
mängd av kapitalisternas maskfrätta påfund ska komma att
försvinna, teatern ska födas på nytt.

Prolelärpubliken

Om det också endast var en tillfällighet, syntes det dock
nästan symboliskt, att den första rådsrepublikens förordning, som
anslogs på gatorna, rörde socialisering av teatrarna, som
därigenom öppnades för det arbetande folket. Ett enhetspris för
alla biljetter fastställdes, hälften av de dittills billigaste
biljettprisen, och dessa billiga biljetter utdelades sedan genom
fackföreningarna efter ett system, som icke lät någon få fördel
framför en annan. ”Den stora arenan med de tusentals platserna”
kunde naturligtvis icke byggas i en handvändning, utan man var

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 21 22:44:52 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/zimm/1921/0462.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free