Full resolution (TIFF)
- On this page / på denna sida
- D:r E. Ackernecht och Stettins stadsbibliotek
- Böcker för barn och ungdom julen 1922
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
BÖCKER FÖR BARN OCH UNGDOM JULEN 1922.
Av fru Gurli Linder.
Den jämförelsevis sparsamma utgivning av bilderböcker vilken förekommit
under ett par tre år lär väl ingen som det i något avseende angår beklaga sig
över. De bland de gamla som en gång vunnit en motiverad popularitet ha
nämligen löpt mindre risk att bli bortglömda. Senaste jul hade emellertid att
uppvisa en något fylligare produktion på detta område.
Främst bland de nya sätter jag för min del Borgmästar Munte av Elsa Beskow
(Å. & Å., pris inb. 4:50) och Den gröne spelmannen av Louis Moe. Den frestelse
till alltför stor anhopning i bild och text som Elsa Beskow ibland på senare
år fallit för är denna gång alldeles övervunnen. En bilderbok skall inte vara
detaljrik som en familjeroman eller bjuda på alltjämt stegrad sensation. Det
glömmes så ofta, att bilderboken är för de små barnen, ett slags övergång mellan
de första leksakerna och de verkliga böckerna; den skall kunna av barnen
naturligt uppfattas utan en mängd förklaringar av de äldre, och både bild och text
skola vara lätta att behålla i minnet. I fråga om dylik harmonisk avvägning är
ännu alltjämt Barnkammarens bok av Jenny Nyström en utmärkt prototyp, och på
trollområdet, om man så får uttrycka det, Trollen i Trollskogen av Louis Moe.
De flesta av Elsa Beskows bilderböcker fylla ju också alla både pedagogiska och
konstnärliga anspråk. Det förefinnes en viss kongenialitet mellan Alice Tegnér
och Elsa Beskow, vilken nu liksom ett par gånger förr visat sig mycket
förmånlig för det gemensamma verket. Att småbarnen få lara sig sjunga visorna
samtidigt med att de göra bekantskap med bilderna ger åt bådadera ökad förmåga
att roa och intressera. Det är svårt att bland bilderna utvälja någon eller några
för särskilt omnämnande. En så fulländad genretavla som Min faders gård har
väl Elsa Beskow sällan gjort; muntrast äro Borgmästar Munte, Måns
Klumpedump och Ett skepp kommer lastat med . . . Bilderna i svart och vitt på
musiksidorna äro förträffligt gjorda och ta i konstnärligt avseende priset, fastän
småbarn väl i allmänhet ha roligare av »färgiga tavlor». Som helhet är Borgmästar
Munte en nutida småbarnsbok som det väl knappast går att uppdriva maken till
i andra länder. Blott en liten anmärkning: äro verkligen svenska vallgossar så
väl chausserade, i hela fina kängor och vita strumpor? Och vad den här
vallgossen särskilt beträffar går hans klagan över den magra kosten ej ihop med den
prydliga utriggningen. Antingen i stavningen eller på annat sätt borde det ha angivits
att ordet »mossen» i vissa allmogedialekter uttalas så, att det rimmar med »påsen».
Den gröne spelmannen av Louis Moe (A. B., pris inb. 3:50) är också den
en av sin upphovsmans bästa bilderböcker. Förmodligen är det en av konstnärens
äldre. Även han har nämligen på senare år ibland visat böjelse för den ovan
nämnda svagheten att överlasta. Moe lägger mera an på det rent humoristiska än
Elsa Beskow, och intet ont i det: verklig humor, utan krasshet och överdrift, är det
tyvärr alltför knappt om i barnböckerna. En inskränkning måste dock göras i
berömmet för Den gröne spelmannen, och den gäller den mycket valhänta,
knaggliga och olidligt långrandiga svenska texten. Och hur väl hade inte
bilderna kunnat inspirera till en verkligt god och rolig barntext!
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Project Runeberg, Sat Dec 9 15:12:10 2023
(aronsson)
(diff)
(history)
(download)
<< Previous
Next >>
https://runeberg.org/biblblad/1923/0080.html