Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
182
J. ROOSVAL
Analysen av gruppens bevarade delar visar tre skulpturstilar:
1. Huvudfiguren och prinsessan. Detta är Notkes eget verk, om än — som
självklart är — med diverse hantverkligt bistånd.
2. Henning von der Heydes stil i kastellets reliefer, dessutom i de två vid
nyuppställningen 1932 tillagda relieferna, vilkas tillhörighet till gruppen
är oviss (se härom Konsthistorisk tidskrift, 1932, s. 102—114).
Fig. 1. RELIEF PÄ S. GÖRANSTATYENS PIEDESTAL.
I Stockholms storkyrka.
3. Samtliga reliefer med ämne ur S. Görans historia, som bevarats i de
ramverk, som bildat piedestalfasader för ryttarstatyn, stillsamt komponerade
scener med kortvuxna, breda figurer i förenklad, nästan grov form. Denna
avdelnings mästare var kanske Wylsynck (fig. 1).
Naturligtvis är detta en gissning. Monumentet har ju — kan man
invända — förlorat flera delar, t. ex. de hörnfigurer, som väl måste funnits
på piedestalen, och de skulpturer, som torde ha krönt den s. k. Borgen
(staden) och framställt prinsessans föräldrar. Han kan ha skulpterat dessa
och ingenting annat. Det är också tänkbart, att hans medverkan inskränkt
sig till förberedande, grövre skulpturarbete? Eller att han använts endast
för måleriet? Naturligtvis är det tänkbart, men det synes dock mera
sannolikt, att han, jämte annat biträdande arbete, verkligen utfört piedestalrelie-
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>