Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
HINRICH WYLSYNCK
187
Bland skatterna i Lübecks rika S. Annenmuseum finner jag några
altar-verk, som närma sig B-mästaren Wylsyncks art. Ett kommer från kyrkan
i Schlutup, nära Lübeck. Se de snuviga långa näsorna och den sura
munnen på bibelns Hieronymus (fig. 3) och bilden till Tobie boks ll:e kapitel
och jämför dem med de stora helgonen på Schlutup-dörrarnas yttersta fasad
(fig. 4). Här är också en likhet med figurer av Notkes verkstad i
Aarhus-altaret, som mörknästa titta under lugg. Tydligast är sambandet med Notke
i Schlutupscenen med S. Anna självtredje (fig. 5). Kvinnotyperna erinra där
om dem i Djursdala-altaret (tillskrivet Notke omkr. 1478)1, dock så, att
Djursdala har värdighet, där Schlutup har näpenhet. I Bonaventuras och Bene-
Fig. 7. KRISTUS INFÖR PILATUS.
På altartavla i Tensta, Uppl.
dikts legender förekomma vissa med någon perspektivisk kunskap och rörlig
kontur tecknade figurer: den knäböjande, som erbjuder Bonaventura
kardinalshatten och en lyssnande gosse vid Benedikts predikstol (fig. 6). Det är också
notkeskt om man så vill, men i förklenade exemplar; jämför gisslandet och
Johannes’ halshuggning i Aarhus. Samma sort sirliga rörelsefigurer
återvänder i Tensta kyrkas målade pannåer med Kristi passion. Se Kristus
inför Pilatus (fig. 7): kompositionen bygger på Notkes i Aarhus! Men
fångvaktarens i förgrunden bladlikt tunna små fötter, i perspektiviskt tecknad
utfallsställning, är av en annan skola. Henning (A-mästaren) har här varit
förebilden genom sin Abel i bibeln (Schramm XI 955). I Gisslandet och
Tillfångatagandet märkes också Notke som huvudkälla för kompositionen. I
Ecce homo och Korsbäringen ha Schongauer-gravyrer medverkat direkt eller
indirekt. Resultatet är delvis groteskt, men samtidigt karaktärsfullt, ja spiri-
1 Se ROOSVAL, Svensk konsthistoria (Stockh. 1935), s. 77, 78 och Notke, le peintre;
i: Gazette des beaux-arts, 1936.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>