- Project Runeberg -  Fataburen / 1909 /
142

(1906)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

142 ANT. FLENTZBERG.

af dem, som stått högst i anseende, såsom Fröjdeborgs och Svingarns.
Detta visar, att järnhalten åtminstone icke ursprungligen varit något
väsentligt villkor.

Tänka vi därefter på, huru akten vid källan försiggick, finna vi:

att källan synnerligen till sin stora dag rengjordes (obs.
sopningen vid Viggebykällan och den på förmiddagen före drickningen
så ringa vatten ägande Svingarnskällan!);

att källan till trefaldighetsaftonen kläddes med ris, blommor och
löfruskor, hvarvid särskildt torde vara att bemärka de löfruskor,
hvilka både vid Oxhagskällan, Fröjdeborgs och Svingarns källor
sattes utefter rännilen;

att alla drucko hälsa för det året;

att de kranka smorde sig med källans lera och tvådde sig med
dess vatten eller hälst badade sig, ja, »tumlade sig» i vattnet;

att man offrade i källan eller åt källan, hvar och en efter råd
och lägenhet, till exempel mynt, ringar, små träkors, hvarvid man
för öfrigt nog har rätt att anse ej blott blommorna, riset, löfvet utan
äfven slanten till gumman vid källan såsom offergärd, liksom de
kvarlämnade kryckorna och de i brunnshuset uppsatta minnestaflorna
måste betraktas som offer åt källan och dess gudamakt;

att vid källan var fest med måltid på backsluttningen där invid
och dans i närbelägna lunden eller i senare tid på en loge i
grannskapet.

Hvad dagen angår, var den öfverallt trefaldighetsaftonen, och
synes den heliga, verkningsfulla stunden hafva varit »solgången».

Hvilka slutsatser kunna vi då draga ur detta så ordnade material
som angår våra trefaldighetskällor? - Det bör icke falla sig svårt
att genom alla dessa plägseder från fjärmare eller närmaste tid se
en ursprungligen hednisk kultakt omkring den heliga, hälsobringande
källan skymta fram. Här anropas och bringas offer åt lifvets och
livskraftens gudamakt, hvilken ju måste vara densamma som
alstringskraftens och växtlighetens. Man offrar silfver och guld, om man så
hafva kan, men annars af gudomens egna gåfvor, löf och blommor,
man sjunger, spelar och dansar för att göra äfven guden glad och
bevågen mot de hjälpsökande. Men icke nog med att man gifver

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 00:44:23 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fataburen/1909/0146.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free