Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
67
SMÄRRE MEDDELANDEN.
YLLEBRODERIER I SKÅNESLÖJDEN.
De här avhandlade konstsömmarna té sig vid första påsyn.
rätt olikartade. Och dock hava de mycket gemensamt. Thérese
de Dillmonts bekanta Encyclopédie des ouvrages de dames lämnar
med sina utmärkta bilder det bästa tillfälle till jämförelser på detta
område. I avdelningarna La broderie sur toile och La Tapisserie
upptagas ett femtiotal arter av konstsörn från Öster- och
Västerland, vilka äro inbördes besläktade. Och vi återfinna bland dem
motstycken till konstsöm i den skånska hemslöjden. Det synes vara
särskilt två slag av stygn, vilka framstå som uråldriga och
grundläggande, nämligen stjälk- och korsstygn.
Tekniken i broderiet fig. l torde efter Dillmont kunna
betecknas som bruten plattsöm. Vi se, att detta arbetssätt står
stjälksömmen nära. Mönstret är sammansatt av diagonalt byggda figurer,
vilka uppstå därigenom, att för varje stygn nålen föres på snedden,
så att avigsidan företer idel snedstygn under det stygnen på
framsidan äro rätliniga. Varje stygn ligger över fyra och under två
inslagstrådar i tyget.
Mönstret i fig. 2 är framställt genom ’korssöm och i fig. 3 med
tvistsöm. Ej sällan får man se båda dessa sömarter på samma
föremål, konturerna i tvistsöm samt fyllnads- och bottenstygn i
korssöm.
Tvistsömmen sys radvis med ett kort och ett långt stygn
omväxlande. När en rad är färdigsydd, fortsätter man med en liknande
intill denna. Man kan då låta antingen de korta eller de långa
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>