Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Indtryk fra Rusland - Iagttagelser og Overvejelser - IV. Russisk Folkeliv. Ingen Folkeopdragelse. Bønder og Arbejdere. Overtro og Vankundighed. Underdanigheden. Den russiske Intelligentia. Nigilister af begge Køn. Modsætningen mellem den intelligente Ungdoms og Menigmands Standpunkt
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Indtryk fra Rusland
339
der negter sig i Virkeligheden at bruge den Frihed,
som de af Grundsætning kræver.
Tikhomirov har (1886) anført imod ham. at den frie
Kærlighed,, kun ikke opfattet som den forstaas af
den europæiske Pøbel, forlængst har været den hele
russiske Intelligentias anerkendte Princip - et
Princip, som end ikke mere drøftes, saa lidet som
vi hos os taler for og imod Religionsfrihedens og
Pressefrihedens. Man kan sige, at siden Tsjernisjevski
skrev sit Hovedværk Hvad er der at gøre? (1863), ja i
Grunden siden Alexander Herzen skrev sin Roman Hvem
har Skylden? (1847), betragtes dette Spørgsmaal som
i det Væsenlige (for Moralens Vedkommende) løst. Ved
Kærlighed forstaar man ikke i Rusland som andensteds
den blotte Sanselighed. Og der findes indenfor den
russiske Intelligentia en sand Dyrkelse af Kærligheden
som af en hellig, i sig selv berettiget Sag.
Ærbødigheden for det formelle juridiske Baand
mellem Kvinde og Mand er forholdsvis! ringe;
Opfattelsen af Ægteskabet som en Forsørgelse
lidet agtet; Medlidenheden med de Tilfælde, hvor et
ægteskabeligt Ildebefindende er indtraadt efter Rusen,
har her et humoristisk Anstrøg; ikke sjældent giver
Ægtefællerne, naar af en eller anden Grund en dvbere
Uoverensstemmelse er indtraadt,
«/
"
/
hinanden den fulde Frihed tilbage og fortsætter som
gode Venner deres Samliv. Den unge Pige har her,
maaske hyppigere end andensteds, sit Livsideal; hun
vil ikke leve som et unyttigt Væsen. Det vil ikke
være hende muligt at hengive sig koldt og raat som
den meget uvirkelige Nihilistinde i Julius Lange’s
Skuespil Den Logerende. Hun vil ogsaa skamme sig ved
at knytte en ægteskabelig Forbindelse for sin blotte
Fordels Skyld. Men hun skammer sig ikke ved at træde
i Forbindelse med en Mand uden sine Forældres Samtykke
og uden nogen lovlig Formalitet, hvis hun blot elsker
ham alvorligt. Hun er ligegyldigere for Verdens Dom
end andre Landes Kvinder.
Denne aandelige og sædelige Holdning har intet med
Letfærdighed eller Letsindighed at gøre. Det er en
statistisk Kendsgerning, at aarligt to Tusind Kvinder
af egen Drift ledsager en Bortsendt til Sibirien, tit
til Tvangsarbejdet. En meget smuk Dame af det fornemme
Selskab, Fru Rehbinder, var den i en Attentatproces
indviklede bekendte Læge Dr. Weimar’s Elskerinde og
betragtes nu som hans Enke.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>