Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Tanker om Liv og Kunst - Læren om det Komiske
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Læren om det Komiske
109
den valgte Fremgangsmaade; for det Andet om at angive
den Bevidsthedsakt, hvorved det Modsigende i en
Skikkelse, en Bevægelse, en Handling eller en Følelse,
i det Komiske netop gribes som logisk Modsigelse,
medens denne dog paa Grund af det Ko-miskes æstetiske
Natur kun staar som saadan for den i Pantasien
virksomme og levende Forstand og Fornuft.
Det Komiske er et Forholdsbegreb og det komiske
Forholds Særmærke, der adskiller det fra alle
andre æstetiske Forholds-begreber, er dette: Det
komiske Forhold er en Dom. Dommen er nemlig det
logiske Forhold, og den komiske Modsigelse var,
som vi nylig saa, af logisk Natur. Som den logiske
Modsigelse er det Komiske altsaa den modsigende Dom.
f
Ved dette Udtryk maa ikke tænkes alene paa den
formelt modsigende Dom, den, hvorved Noget sættes
at være noget Andet end hvad det lige forud er sat
at være (f. Eks. Falstaffs eller den Hostrupske
Hr. v. Buddinges Selvmodsigelser eller Prokuratorens
i Soldaterløjer), men paa den virkelig falske Dom,
den, hvorved Noget erklæres at være noget Andet end
det, det er, eller som man bedre kunde udtrykke
det, hvorved det Faktiske erklæres at være det
Ikke-Faktiske. Denne er det Komiskes faste Stok.
Ved den nu givne Bestemmelse er følgende Vanskelighed
undgaaet: Begrebet Selvmodsigelse er ikke henført til
nogen Bevidsthed, det er ikke som i andre Teorier
(Jean Pauls, Viseners) erklæret for nødvendigt, at
det selvsamme Væsen paa én Gang erklærer Noget for
faktisk og ikke-faktisk, hvad sjældnere indtræffer,
men Selvmodsigelsen er opfattet abstrakt som den
Modsigelse, at en Væren skal være en Ikke-Væren eller
en Ikke-Væren en Væren af samme Sag. Det Komiske beror
da altid derpaa, at det Faktiske umiddelbart eller
middelbart, virkeligt eller tilsyneladende, erklæres
for at være eller skal være det Ikke-Faktiske.
F. Eks. Dette skal være Erotik (Heibergs De
Uadskillelige)-, dette skal være Kunstkritik (Trop
paa Dyrehavsbakken); dette skal være en Statsmand
(Holbergs Herman v. Bremen); dette en Helt og
Kavaler (v. Buddinge); dette skal være Guder (Ulysses
v. Ithacia}-, dette skal være en Skødehund (Gedskes
Lænkehund i Kandestøberen)’, dette skal være et Bevis
(Henrik i Kong Salomon, Sganarelle i Don Juan)-,
«skal dette være Latin?« (Erasmus Montanus’)’, dette
skal være en Straf (Molboerne og Åaleri); dette
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>