Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Tanker om Liv og Kunst - Fra Attenaarsalderen - 1. Hyrdedrengen
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
FRA ATTENAARSALDEREN
I
Hyrdedrengen.
Et Æventyr. (1860)
Der stod i Billedgalleriet en Statue: en Hyrdedreng
i Gibs. Den var gjort af den største Kunstner af
alle. I en skødesløs Stilling med Haanden under
Hovedet sad den og saa drømmende hen for sig. Med
usynlig Skrift stod prentet paa dens Fodstykke,
at < ogsaa den var født i Arkadien*. Rundt omkring
Statuen stod mange Figurer, alle i Marmor. De gjorde
et underligt Indtryk; thi omendskønt de alle var
ypperligt komponerede, var, som det undertiden sker,
ved en ukunstnerisk Overførelse i Marmor det egenlig
besjælende Livsprincip i dem gaaet tabt. Hvad der
var mistet, var vel for en overfladisk Betragtning
en Ubetydelighed, der syntes rigeligt at maatte være
opvejet ved det fortrinligere Materiale; men i en
Statue kan ofte et enkelt Træk, en næsten umærkelig
Bøjning af Mundens Linjer f. Eks., være saa sjælfuldt,
at dets Tab er uerstatteligt.
Naar de Besøgende gik omkring i Galleriet,
saa de længe paa alle disse Skikkelser, men
standsede altid med et grumme mistænksomt Blik
ved Hyrdedrengen. «Marmor?» sagde de, og paa det
benegtende Svar fulgte et meget sigende: «Naa -
det er ellers saadant et rart Stykke, men det er
rigtignok ikke solidt. Saalænge den er ny endnu,
kan det gaa an, men man maa
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>