Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Politik og Nationalitet - Sønderjyllands Betydning for dansk Kultur
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Sønderjyllands Betydning for dansk Kultur
245
Nu taler hver for sig:
Ej Sottesengs Kval
ej Haånhed
ej Fængsel,
Alle: Men Heltenes Længsel men Bånesaar bringer
Valhalliske Mør
over Bjerg, over Dal, over brusende Sør paa blodige
Vinger.
Nu følger Terzetterne. Den første Valkyrie priser
Spydenes Klirren, den anden de Døendes Rallen, den
tredje de Efterlevendes Klage, der er som Musik i
hendes Øren:
Den bragende Lyd af blinkende Spyd er min eneste
Fryd.
De Døendes Røst, det rallende Bryst er min kæreste
Lyst.
De hvinende Skrig ved Kæmpernes Lig, de kun rolige
mig. Alle: Dør, kæmper og dør!
(Det er, som hørte man dem støde
Spydstagerne mod
Jorden).
Over Bjerg, over Dal, over brusende Sør
utrættede svinger
Valhalliske Mør
de blodige Vinger.
Dør, kæmper og dør! er det Budskab, de bringer.
Sproget er hist og her lidt ældet. Men vi har intet
bedre. - Eller tag til Slutning Knuds Romance af
Fiskerne, den som følger paa Repliken: Ha tro mig,
det er Herrefærd til Orlogs! den underfulde Sang:
Kong Christian stod ved højen Mast, som er blevet
det danske Folks Nationalsang og som ikke engang en
kun jævntgod Musik har kunnet gøre forslidt. Selve
Strofen er opfundet af Ewald og bygget for Tid og
Evighed med lutter mandlige Rim og med den enkelte
Slutningsjambe, som Melodien
G. Brandes: Samlede Skrifter. XII.
17
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>