Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Politik og Nationalitet - Sønderjyllands Betydning for dansk Kultur
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
250 Sønderjyllands Betydning for
dansk Kultur
tids Kunst. Han malte sit Liv igennem med tiaarfln
Iagttagelse efter Naturen, forstod og gengav de
blivende Træk i det danske Lands, det danske Havs og
det danske Folks Aasyn. Hans kunstneriske Væsen var
Sanddruhed, hans Maal var Gengivelse af Hjemmet.
Den Mand, som (født 15 Aar efter Eckersberg) dernæst
blev den betydeligste Optager og Gennembryder af den
Thorvaldsenske Overlevering i vor Billedhuggerkunst,
var atter en Sønderjyde Herman Vilhelm Bissen,
Om ham gælder det som om Eckersberg, at Ingen uden
Thorvaldsen overgaar ham i Betydning for vor bildende
Kunsts Udviklingshistorie.
Han blev født i Slesvig 1798 og kom i 1816 til
Kjøbenhavn for der at blive Maler; han viste lige
Anlæg til to Kunster, men nogle og tyve Aar gammel
kom han - ved den Tilfældighed, at hans Farvespatel
knækkede - til at besvare en Opgave for den lille
Guldmedalje som Billedhugger og blev ved at virJæ
som saadan. Han kom 1824 til Rom; droges mere
end Thorvaldsen til Fremstilling af det Kæmpende,
det Tragiske i Antiken, modellerede for Thorvaldsen
Gutenbergmonumentet til Mainz, udførte Valkyrien som
nordisk Modstykke til Thorvaldsens Hebe, frembragte
de 18 Kvindeskikkelser til Dronningens Trappe paa
Christiansborg, hvoriblandt især enkelte af de
nordiske er saare smukke og følelsesfulde. Han
fremstillede i Orestes, Filoktetes og Achilles
Fortvivlelse, Kvaler og dyb Harme, et Felt,
Thorvaldsen lod ubetraadt Da han saa ved 1848 følte
sig delagtig i Striden om den danske Nationalitet
i Slesvig, indvarslede han en ny, virkelighedstro
Retning i vor Billedhuggerkunst ved Landsoldaten,
et ypperligt Værk. Som Ewald havde givet Danmark
dets første Nationalsang, saaledes gav Bissen os vort
første Nationalmonument. Og af næsten alle fremragende
Mænd og Kvinder i sin Samtid har han efterladt os
Statuer og Byster. - Jeg vil blot berøre, at hans Søn,
Vilhelm Bissen, som bekendt med Ære har fortsat hans
Livsværk.
Man ser, hvilken Indsats af Kræfter Sønderjylland har
givet dansk Kunst. Af senere sønderjyske Kunstnere
vil jeg blot nævne: Heinrich Hansen, Ottesen,
Riis-Carstensen, endelig Marinemaleren Loc/ier, der
halvvejs er af jødisk Afstamning, men som fødtes i
Sømandsbyen Flensborg.
Sønderjylland har forsynet vor Politik med Rigsdagens
Ting-
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>