Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sider ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Den franshe Æstetik i vore Dage
167
afskygger sine første Farver med lettere Farvestrøg;
saaledes efterbedrer han uophørligt uden at trættes
ved at forfølge de sammensatte og foranderlige Omrids,
det svage og flygtende Lys, der betegner Livet. For
at naa denne Livets Blomst nøjes han ikke med at give
et enkelt Portræt; hans Billede veksler med Personen;
han beskriver ham som Yngling, som Mand, som Olding,
hjemme, ude, i Krig, ved Hoffet, i mangfoldige
Klædedragter og med mange Slags Ansigt; han former
sig efter Tidens og Sjælens Bevægelse ved uophørligt
at forny sit Udkast og sine Udtryk.
Naar da nu Bøger eller Kunstværker saaledes studeres
i deres Sammenhæng og Enhed, naar der i dem alle
eftervises samme Grundtanker, samme Aand, samme
Fremgangsmaade, saa bliver Forstaaelsen her at
bestemme saaledes, at begreb man end alle Idéer i
et Værk, hvis man ikke forstod det som fremgaaet
af netop denne Forfatter- eller Kunstneraand,
saa forstod man det ikke. Hvorledes bærer man sig
da ad? Man gaar ud over Kunstværket, sprænger dets
faste Ramme, forfølger alle de over-skaarne Traade,
der forbandt det med Kunstnerens Personlighed, før
han stillede det fra sig som færdigt. Kunstneren vilde
af al sin Evne meddele Værket selvstændigt Liv, lade
det have et Midtpunkt i sig selv, give det Udseende
af, at Værket er blevet til ved en Art Selvavling
eller faldet ned fra en anden Himmelkres som en
Meteor-Sten. Han er gaaet ud paa at tilintetgøre sig
selv i Værket. Psykologen fører, tiltrods for alt
dette, Værket tilbage til dets Udspring: en ikke
tilintetgjort Kladde, ?t skødesløst, foreløbigt
Udkast er ham det kostbareste af Alt, kosteligt som
et Kobberstiks-Aftryk før Paaskriften. Han undersøger
Værket i dets Fostertilstand. Har han gjort det, da
foretager han endnu et Skridt udenfor Kunstværket,
undersøger, paa hvilket Alders- og Modenhedstrin,
under hvilke personlige Forhold, under hvilke mere
eller mindre beaandende Omstændigheder Værket blev
til. Efterhaanden tabes saaledes Frembringelsen af
Syne. l den har Ophavsmanden jo kun nedlagt en Del
af sit Væsen; andre Resultater kan endnu uddrages
af hans Levned og Meninger, af hans Handlemaade og
Karakter. Saaledes vandrende og søgende alle disse
Evners og Virksomheders Kilde gaar Psykologen fremad
Skridt for Skridt, indtil Kvisten bøjer sig i hans
Haand, indtil han finder det levende, inderste Væld
i den enkelte Menneskeaand.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>