Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Berlin som tysk Rigshovedstad. Erindringer fra et femaarigt Ophold - Sider ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
306 . Musik,
Teater, Kunst
Direktionen for Nationalgalleriet, en
foretagelseslysten og energisk Direktion, som her gaar
i Spidsen, og det er vel nærmest fordi den bestaar af
endnu ungdommelige Mænd, der ikke er embeds-stivnede,
men sætter en Ære i at give et Eksempel. Som Anton
von Werner ganske ung blev Direktør for Berliner
Kunstakademiet og bragte Elevantallet op fra 50 til
500, saaledes er Max Jordan 37 Aar gammel bleven
Direktør for Nationalgalleriet og hans i den senere
Tid i Anledoing af de Pergamenske Skulpturer og
Rubensbilledet hyppigt nævnte Fæller ved Museet,
Doktorerne Conze og Bode, er ikke ældre. Man venter,
som alt tidligere bemærket, ikke her, til en dygtig
Mand er bleven gammel og graa med at give ham’ en
Post, hvor han kan udfolde sin Evne.
Jordan har nu i de sidste Aar i Nationalgalleriets
øverste Stokværk foranstaltet en Række højst lærerige
Udstillinger, snart af en afdød Malers samlede Værker,
snart af Haandtegninger, ordnede efter en bestemt
Grundtanke, snart af Fotografier.
I dette Foraar er den trettende Udstilling af . denne
Art aabnet. Den indeholder Maler-Raderinger af den
nyeste Tids franske og engelske Kunstnere og har vakt
en aldeles ualmindelig Opsigt. Det store Publikum er
først ved denne Udstilling kommet under Vejr med,
hvilket uvurderligt Meddelelsesmiddel Radernaalen
er mellem Kunstneren og det Nationalgalleriets
Bestyrelse ønskede dog især at paavirke og anspore
de tyske Kunstnere. Sagen er, at der raderes yderst
lidet af Malerne i Tyskland, næsten slet ikke af
Malerne i Berlin. Kun en af de ældste, den gamle,
store Mester, Adolph Menzel, leverer Raderinger af
allerførste Rang og kun en enkelt af de alleryngste,
den uforligneligt opfindsomme, dæmonisk geniale Max
Klinger har i Raderekunsten fundet et Organ for sin
Sjæls fantastiske Frembringelsesdrift. Men han er
den første til at erkende den franske og især den
engelske Maler-Raderings Overlegenhed i Benyttelsen
af Raaæmnet.
Raderekunstens store maleriske Fortrin forklarer,
at dens Blomstring i Reglen svarer til Tidsrum,
i hvilke de egenlig maleriske Virkninger i
Modsætning til Linjeføringens Strenghed er raadende
i Malerkunsten. Rembrandt betegner dens Højdepunkt i
Fortiden. De franske Malere i det 18de Aarhundrede
fandt i Radernaalen en velkommen Tolk for deres
aandrige, men flygtige Maade at tegne paa. Da ved
Aarhundredskiftet de klassisk-
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>