- Project Runeberg -  Samlede Skrifter / Fjortende Bind (Andet Supplementbind) /
394

(1899-1910) [MARC] Author: Georg Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Berlin som tysk Rigshovedstad. Erindringer fra et femaarigt Ophold - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

394 Japansk
Kunst

aabner Indblik i en Kultur og Kunst, der ikke paa et
eneste Punkt af tolv hundrede Aars Udviklingstrin
hænger sammen med eller blot staar i Berøring
med Europas, og dog nødvendigvis frembyder
Overenstemraelser med Europas Kultur og visse
Lighedspunkter raed dets Kunst. At lære Sligt at
kende, er for en videbegærlig Aand en Lykke.

I høj Grad lærerigt er det allerede at møde Begreberne
Skole og Skole-Stil paa japansk Grund og se deres
Gyldighed bekræftet og udvidet som den bliver det i
et Land, hvor indtil den nyeste Tid den Enkeltes Stil
helt er bestemt ud fra Skolens, skønt Kenderne med
ubetinget Bestemthed formaar at tilbageføre ethvert
gammelt Kunstværk til den enkelte Maler, hvem det
skyldes.

Dernæst er det lærerigt at se, hvorledes
det religiøse Forestillingsliv i Østasien og
Sydevropa har fremkaldt beslægtede kunstneriske
Fremstillinger. Af en af Japans største Mestere,
en Maler fra det Ilte Aarhundrede Kasaga Motomilsa
findes et Buddha Billéd, i hvilket der raader en
med den kristelige nærbeslægtet Fromhed. Buddha er
fremstilt i en noget ældre Alder end Kristus, med
fyldigere, skægløst Ansigt; Udtrykket er stille
Værdighed og Højhed; men det gudmenneskelige
Præg er det samme. Der er ogsaa meget i den
symmetriske Anordning af Gude- og Helgenbilleder,
der levende minder om gammel-italienske Malerier;
etsteds tager to ungdommelige (rigtignok vingeløse)
Figurer i lange Klæder, der er anbragt i nogen
Afstand paa hver sin Side af Buddha, sig ganske
ud som Engle i ældre kristelig Kunst. Der findes
en Forsamling af buddhistiske Helgene af Maleren
Schiubun fra det 15de Aarhundrede, der synes at
stamme fra Japans Fiesole. Og endelig giver fem store
Dobbelt-Skærme, der indeholder Kopier af et af Japans
allerberømteste gamle Malerier, et mærkværdigt Indblik
i Overensstemmelsen mellem europæiske og østasiatiske
Fantasier over Tilstanden efter Døden. Billederne
forestiller det buddhistiske Helvede og Paradis i
jævnsides løbende Fremstillinger paa en og samme
Flade, og er udførte af Maleren Kose no Hierotaka,
som levede omtrent Aar 1000. I Helvede undersøger
Overdommeren Erna og hans Underordnede de Afdødes
Liv. I et Spejl ses de slette Handlinger, de i deres
Levetid begik. Andensteds falder et spøgelseagtigt Lys
paa dem og gør dem helt gennemsigtige. I stort Omfang
og med megen Vidtløftighed er de Straffe udmalte,
som de Onde bliver idømte.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 04:20:21 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gbsamskr/14/0402.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free