Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Berlin som tysk Rigshovedstad. Erindringer fra et femaarigt Ophold - Sider ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Japansk Kunst
395
Hvor Meget end enkelte ældre italienske Malere
har hittet paa af udtænkt Helvedeskval, saa naaer
deres Paafund dog paa langt nær ikke den japanske
Mesters. Mest Lighed har hans Indbildningskraft,
naar den bevæger sig i Retning af de gloende Tængers
.Kl*
Hemmeligheder, maaske med Helvedes-Breughels;
men Flamlæn-deren tager dog sine Straffedomme
mere skemtefuldt; her er det ramme Alvor med den
i den strenge Retfærdigheds Tjeneste arbejdende
Bøddelfantasi.
Teknisk sete staar de Malerier, der fremstiller
Planter og Dyr, højt over de religiøse, højt over alle
de andre, ja højt over europæiske Billeder af samme
Art. Dette Omraade er Japanernes egenlige Felt; her
er de utvivlsomt og har allerede længe været Lærere
for Europas Kunst.
Højst ejendommelig er deres Landskabsopfattelse. Her
møder En en helt fremmed Følemaade, i hvilken man maa
leve sig ind for at forstaa dens Frembringelser. Det
særegent japanske Landskabsmaleri giver ligesom det
henaandede Landskab. Medens den kinesiske Maler anser
.det for nødvendigt at pakke saameget, som Rummet
blot tilsteder, af Bjerge, Vandfald, Træer, Huse og
Mennesker sammen ved Siden af og over hverandre paa
Billedets Flade, vil Japaneren ved de færreste og
knappest mulige Midler, ved lette Antydninger hensætte
Beskueren i en poetisk Stemning. Med sarte Omrids,
svage Farver gengiver han Duften af et Landskab. Der
er heri noget, som kommer den moderne Impressionisme
imøde.
Hvorledes Japanerne elsker og forstaar at gengive
det enkelte Træ, den enkelte blomstrende Gren er
tilstrækkeligt bekendt allerede af deres uovertrufne
Broderier; men med Beundring lærer man dem her at
kende som Dyrmalere. Her findes et fortræffeligt malet
Billede af den i Japan navnkundige Maler Mamyama Ohio
fra det 18de Aarhundrede, som forestiller Karper,
der svømmer opad et Vandfald. Man har aldrig set
Fisk saadan malte, saa naturstridigt dette Optrin
end er. Men Japanerne tror, at Karperne kan svømme
saaledes mod en rivende Vandstrøm, og de fremstiller
dem derfor som Sindbillede paa den alle Vanskeligheder
overvindende Energi. Dog allerhøjest staar sikkert
en Kakemono (aflangt, hængende Maleri) af Maleren
Sosen fra Begyndelsen af det nittende Aarhundrede,
forestillende en Gruppe Aber. For ret at lære Abernes
Friluftsliv at kende trak denne udmærkede Dyrmaler
sig tilbage fra Verden i en ensom
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>