- Project Runeberg -  Samlede Skrifter / Fjortende Bind (Andet Supplementbind) /
471

(1899-1910) [MARC] Author: Georg Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Julius Lange. Breve fra hans Ungdom - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Julius Lange
471

til Kunstværket som Stof.........det illusoriske
(illuderede) Standpunkt til Kunstværket som
Fremgangsmaade . . det kritiske Standpunkt

til Kunstværket som Resultat.......Nydelsen (o:
Illusionen

i den, som saadan, ophævede Kritiks Belysning.)

Nu kommer Humlen. Det er jo ikke Kunstværket som
Stof, der umiddelbart træder Betragteren imøde, men
derimod Kunstværket som Resultat. For Betragteren
bliver altsaa dette det Umiddelbare. Betragteren
begynder nedenfra Ovenstaaende Række og gaar
opad. Medens Kunstneren syntetisk har bevæget sig
frem ad Fremgangsmaadens Vej, gaar Betragteren
analytisk-kritisk den samme Vej tilbage. Dette
er Betragterens Produktivitet, og denne
Produktivitets Resultat er atter en Betragtning af
det Objektive, af Billedets Stof, af Naturen, en
«Verdensbetragtning», bestemt og begrænset ved den
dialektiske Udviklingsvej, som Kunstværkets Skabelse
og Betragterens Tilegnelse har gaaet Grundforskellen
mellem Kunst og Fotografi ligger egenlig deri, at
medens Kunsten gennem Negation gaar over fra det rene
Billed af Naturen til Fremgangsmaade og atter til
Resultat, bliver Fotografien staaende paa Billedets
Standpunkt og optager ikke nogen Negation af dette
i sig. Æstetisk taget er Fotograferen ikke nogen
Fremgangsmaade - hele Billedet i alle dets Enkeltheder
opstaar samtidigt - og Fotografien (Billedet) altsaa
ikke noget Resultat. Enhver Bestemmelse, som Kunsten
har forud for Fotografien, er en saadan, som har
Negationen i sig, naar man gaar ud fra en objektiv
Betragtning, og gaar man ud fra en subjektiv, naaer
man aldrig ad æstetisk Vej til Fotografi.

b) Det Begreb, som for den simple Betragtning,
for det æstetisk udviklede Øje, straks viser sig
som det, Kunsten har forud for Fotografien, er
Begrebet Stil. Men det ligger ogsaa deri, at Stilen
er Mellembegrebet mellem Fremgangsmaade og Resultat.

Stil er nemlig at definere - syntetisk - som den
kunstnerisk bestemte Maade, hvorpaa Behandlingen
reflekterer sig i Resultatet, og - analytisk -: som
den kunstnerisk bestemte Maade, hvorpaa Kunstværket
(Billedkunstværket) afviger fra Naturen, «ikke ligner*
Naturen. «Kunstnerisk bestemt* vil sige bestemt

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 04:20:21 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gbsamskr/14/0479.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free